Annons

Mokkasin är bloggsuccén som blev en nätbutik

Mokkasin är bloggsuccén som blev en nätbutik

2013-09-09 11:39

Som småföretagare är budgeten oftast stram och det är inte alltid det finns pengar att lägga på marknadsföring. Då gäller det att utnyttja de gratisverktyg som finns för att driva trafik till butiken. Till exempel en blogg, Facebook eller Twitter.

Hur pass effektiv en blogg kan vara är något Sofia Janson, som driver nätbutiken Mokkasin har erfarenhet av. Från början drev hon en fysisk butik samt en blogg som fick en hel del uppmärksamhet i media, något som i sin tur ledde till en webbshop.

Hon säger också haft stor nytta av sociala medier vars stora fördel är att man kan knyta an och interagera med sin målgrupp enligt Sofia.
– Jag får otroligt mycket gratis marknadsföring, genom all press jag syns i, både svenska och utländska hör av sig. Jag har också turen att många andra inom sociala medier skriver om mig. Jag blir oftast kontaktad av formgivare och varumärken, snarare så än tvärtom. De läser min blogg och märker att jag har en webbshop, säger Sofia.

Inte en krona på marknadsföring

Från början hade alltså inte Sofia inte några direkta planer på att bli e-handlare. Men allt eftersom hennes läsarkrets på bloggen växte, blev efterfrågan på en webbshop större.

Då föddes idén till Mokkasin, en butik där Sofia säljer sådant som hon själv gillar och blir glad av, men med en inriktning mot inredning och kläder.
– Min blogg, min webbshop och mitt jobb som fotograf och stylist, allt hänger ihop och är väl förankrat i varann. Allt är bloggens förtjänst och hade jag inte haft bloggen så hade nog ingenting hänt. När det gäller Mokkasin så har jag inte lagt en krona på marknadsföring, allt har kommit genom bloggen och de andra sociala medier jag är aktiv i, som Facebook och Instagram. Allt ger ringar på vattnet, säger Sofia

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta