Annons

Mokkasin är bloggsuccén som blev en nätbutik

Mokkasin är bloggsuccén som blev en nätbutik

2013-09-09 11:39

Som småföretagare är budgeten oftast stram och det är inte alltid det finns pengar att lägga på marknadsföring. Då gäller det att utnyttja de gratisverktyg som finns för att driva trafik till butiken. Till exempel en blogg, Facebook eller Twitter.

Hur pass effektiv en blogg kan vara är något Sofia Janson, som driver nätbutiken Mokkasin har erfarenhet av. Från början drev hon en fysisk butik samt en blogg som fick en hel del uppmärksamhet i media, något som i sin tur ledde till en webbshop.

Hon säger också haft stor nytta av sociala medier vars stora fördel är att man kan knyta an och interagera med sin målgrupp enligt Sofia.
– Jag får otroligt mycket gratis marknadsföring, genom all press jag syns i, både svenska och utländska hör av sig. Jag har också turen att många andra inom sociala medier skriver om mig. Jag blir oftast kontaktad av formgivare och varumärken, snarare så än tvärtom. De läser min blogg och märker att jag har en webbshop, säger Sofia.

Inte en krona på marknadsföring

Från början hade alltså inte Sofia inte några direkta planer på att bli e-handlare. Men allt eftersom hennes läsarkrets på bloggen växte, blev efterfrågan på en webbshop större.

Då föddes idén till Mokkasin, en butik där Sofia säljer sådant som hon själv gillar och blir glad av, men med en inriktning mot inredning och kläder.
– Min blogg, min webbshop och mitt jobb som fotograf och stylist, allt hänger ihop och är väl förankrat i varann. Allt är bloggens förtjänst och hade jag inte haft bloggen så hade nog ingenting hänt. När det gäller Mokkasin så har jag inte lagt en krona på marknadsföring, allt har kommit genom bloggen och de andra sociala medier jag är aktiv i, som Facebook och Instagram. Allt ger ringar på vattnet, säger Sofia

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons
Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta