Mössa i årets julkalender gav säljsuccé hos e-handlare

Ateljé Margaretha har fått tusentals kunder som alla vill sticka sin egen Selmamössa.

Just nu är det många som börjar dagen med att ta en titt på årets julkalender på SVT som i år fått namnet Selmas saga. I den får publiken följa Selma som letar efter Tomtens rike iklädd en stickad mössa. Hon har nu blivit så pass populär hos kalenderns följare att många av dem vill ge sig på att sticka en egen.

I alla fall om man ska tro e-handelsföretaget Ateljé Margaretha i Borås, som i december ska ha skickat iväg nära 5 000 garnnystan med medföljande stickmönster.

Annons

- Selmas mössa går inte att köpa utan man får sticka själv och vår personal på Knittingroom var snabba och köpte in ett stort parti garn av Järbo, som Selmamössan är stickad av, säger Mikael Rosendahl, vd och delägare i Ateljé Margaretha till Sjuhärads Affärer.

"En helt otrolig försäljning" 

I somras lanserade Ateljé Margareta den nya e-handeln Knittingroom som bland annat skulle hjälpa kunderna att beställa rätt mängd garn. Men enligt företaget är det framför allt sociala medier som ligger bakom den Selmarelaterade försäljningen.

- Det har varit en helt otrolig försäljning, det garn vi hade är slut, men vi tar in mer så att alla kan sticka en egen mössa, säger Mikael Rosendahl.

Annons