DET HÄR ÄR EN NYHET FRÅN Ehandel Event

Mot 3.0-kassa när Collector Bank låter e-handlarna styra

Checkout i kombination med data ska ge Emeet-partnern Collector Banks kunder det lilla extra.

När årets andra Emeet går av stapeln i Göteborg den 7 september medverkar Collector Bank som evenemangets huvudpartner. Företaget har den senaste tiden satsat mycket på att erbjuda sina kunder möjligheten att ta del av kunddata och hjälp att tolka den, för att på så vis göra framsteg när det kommer till försäljningen.

- Vi får väldigt bra respons. Det är ju en satsning som vi gör, att dela med oss av kunddata. Så det är väldigt kul att se, säger Mikael Anstrin, Head of Retail på Collector Bank.

Annons

Har ni något exempel på en e-handlare som fått hjälp av era analyseringstjänster?

- Byggmax är ett bra exempel. De växer så det knakar och vi har till exempel kunnat hjälpa dem att identifiera potentiella kunder som kan växa ännu mer.

När Ehandel.se träffar Collector Bank för en intervju är bolaget nyss hemkommet från Almedalen där dess representanter pratat om bland annat regler för datainsamling och personlig integritet. Åsa Hillsten Eklund, kommunikationschef på Collector Bank beskriver det som att företaget tar ett stort etiskt ansvar när det kommer till den typen av frågor.

- Vi vill gå i fronten och utveckla branschen på ett bra sätt och det handlar om att skapa mervärde för slutkund, och inte om att klampa in för nära. Men det är en fin balansgång och de nya PUL-reglerna är mer åtstramande, och det kommer säkert att bli en ytterligare diskussion om det här framöver, säger hon.

"Funktionaliteter blir snabbt vedertagna"

Nyligen lanserade Collector Bank sin kassa Collector Checkout, som ska skilja sig från andra e-handelskassor genom att bland annat erbjuda tillgång till data.

Varför tycker ni att man ska välja just er kassa?

- Vi har tittat på alla lösningar som finns på marknaden och sett till vad det finns för möjligheter. Och en sådan är just det här insights-verktyget. Och vi vill ge möjlighet för våra e-handlare och slutkunder att styra den här upplevelsen. Till exempel kan e-handlarna lägga på en fakturaavgift om de vill det, säger Mikael Anstrin.

- Sedan kan man ju säga att checkouten är ungefär det man förväntar sig. Det ska inte vara komplicerat. Men tillsammans med insight har vi ändå lyft hela checkoutbegreppet till 2.0, tycker vi. Så vi ser fram emot att framöver lyfta till 3.0, tillägger Åsa Hillsten Eklund.

Annons

När kan vi få se 3.0-versionen?

- Det kommer alltid finnas ett 3.0 för oss för det går alltid att utveckla vidare, men när i tiden är svårt att säga. Tyvärr är det så att många funktionaliteter snabbt blir vedertagna, vi måste ju hänga med i det beteendemönstret som finns.

Alexander Hars i jury för kundlojalitet

Den 7 september blir den första gången Emeet anordnas i Göteborg. Under dagen planerar Collector Bank att bland annat anordna en session på temat kundlojalitet men kommer också att dela ut ett pris som fått namnet Collector E-loyalty Award.

Priset, som ska delas ut efter att slutkunder fått nominera sina bidrag, ska uppmärksamma en e-handlare som utmärkt sig i sitt arbete med kundlojalitet. Mikael Anstrin och Åsa Hillsten Eklund utlovar en jury med tung e-handelserfarenhet där bland andra Let's Deal-grundaren Alexander Hars ska ingå.

- En del av det är att lyfta frågan för slutkunden är ju både vårt och e-handlarnas fokus. Ibland är det ganska små åtgärder som gör slutkunden extra nöjd och vi vill lyfta dem som driver slutkundsupplevelsen, säger Åsa Hillsten Eklund.

Ni har ju varit med som Emeet-partner flera gånger nu. Vad får ni med er från gång till gång?

- Det är ett ypperligt tillfälle för att samla in feedback som vi sedan kan använda för att utveckla våra produkter. Jag tycker att setupen med Emeet är väldigt bra. Man kommer nära e-handlarna och vi är otroligt måna om att vara kunddrivna i vår utveckling, säger Mikael Anstrin.

Collector Bank kommer att återkomma närmare Emeet med information om hur nomineringsprocessen ska gå till.

Annons