Annons

Möt Alibabachefen som ska ta Nordens e-handlare till Kina Mei Chen ansvarar för Norden hos Alibaba Group

Möt Alibabachefen som ska ta Nordens e-handlare till Kina

2018-09-07 16:00

"En nordisk livsstil som kinesiska konsumenter älskar".

En flaska fylld med ren luft och ett munskydd mot luftföroreningar låter kanske inte spontant som det mest naturliga att beställa hem från en annan världsdel. Men enligt Mei Chen, som är Alibaba Groups Senior Manager för Storbritannien och Norden, är det precis sådana varor som kan fungera fint på jättemarknaden i öst.

Nyligen besökte hon Stockholm, och i samband med det passade Ehandel.se på att fråga henne om tips till svenska e-handlare som vill satsa i Kina. Och goda nyheter - det finns goda chanser även om man inte är verksam just inom luftsegmentet.

- Sverige har ganska många varumärken som kinesiska konsumenter kan relatera till. Det finns ett starkt intresse för kvalitetsprodukter och svenska varumärken, säger Mei Chen, och nämner Hennes & Mauritz och Daniel Wellington som företag som har fått ett varmt mottagande på Alibabas plattform Tmall.

Lockar varumärken via Europakontor

De senaste åren har den växande kinesiska medelklassen fått ett ökat intresse för västerländska produkter och företag, och därmed har Alibaba lagt större resurser på att etablera sig i Europa. Företaget har i dag kontor i Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna och Spanien. Och förstås i Storbritannien - där Mei Chen är stationerad.

Europakontorens uppgift är att underlätta för europeiska varumärken att komma igång med sin försäljning på Tmall, och enligt Mei Chen har just svenska företag fördelen att de har ett gott rykte inom flera branscher.

- Det finns en känsla av en viss nordisk livsstil som de kinesiska konsumenterna verkligen älskar.

Mei Chen vill inte dela med sig av några exakta siffror, men säger att antalet skandinaviska varumärken som säljs på Alibaba och Tmall har ökat under de senaste åren. För närvarande ska den nordiska gruppen bolag hos Alibaba omfatta “hundratals” varumärken från Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island.

Annons
Annons

"Era berömda Swedish meatballs"

Enligt Mei Chen uppfattas Sverige som "väldigt rent och miljövänligt" i Kina, och hon menar att det goda ryktet märks bland annat på den ökande mängden kinesiska turister som reser hit för att uppleva allt från norrsken till jultomten.

- Och sen har ni förstås era berömda “Swedish meatballs”. De kinesiska konsumenterna vill gärna få med sig en del av den här svenska upplevelsen hem, och därför anstränger vi oss för att göra den tillgänglig för dem i Kina.

För de företag som hoppas på att få en andel av den enorma skara kunder som den kinesiska marknaden har att erbjuda, är det enligt Mei Chen klokt att satsa just på en marknadsplats. I Kina fungerar de nämligen närmast som en slags kombination av sociala medier och shoppingdestinationer.

- Det är så man får tillgång till kunderna. I Kina handlar det om marknadsplatser på ett helt annat sätt än i Sverige eller Europa. Det är inte ovanligt att man besöker sin e-handelsplattform sex eller sju gånger om dagen, inte minst för att socialisera.

Överväldigande möjlighet 

Via Alibabas kontor i Europa finns det hjälp att få för e-handlare som känner sig osäkra på hur de ska hantera den kinesiska marknaden. Mei Chen menar att det inte sällan kan finnas ett behov av tips och råd inom allt från sortiment till marknadsföring, och tar som exempel upp att storlekar på kläder kan skilja sig åt avsevärt mellan Kina och Europa.

- Vi förstår att det är en marknad som kan kännas övermäktig, men man får inte glömma att den också är en stor möjlighet, avslutar hon.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta