Intervju: Mot Tyskland med miljoner ord i bagaget

Med flera nya länder i sikte kommer Contentor till Emeet med ett fulladdat program att dela med sig av.

Företaget Contentors kurva pekar uppåt och nyligen slogs rekordet på två miljoner levererade ord under en och samma månad. Inför årets Emeet, där företaget deltar som partner för andra året i rad, berättar Rebecca Brodd om planerna på att bli större utomlands. Utöver den nordiska marknaden, beskriver hon Tyskland som ett land med stora möjligheter att expandera i.

- Vi tittar på Tyskland men även Norge. Kan vi sälja norskt content till svenska priser är det förstås intressant ur ett ekonomiskt perspektiv. Vi har även fått förfrågningar från tyska bolag så det är lite spännande.

Annons

Rebecca Brodd har varit VD för översättningsföretaget Contentor i två och ett halvt år. Under den tiden har företaget vuxit och enligt VD:n finns det två aspekter som är särskilt intressanta just nu.

-För oss är det ungefär 50-50 mellan nya texter och översättningar på befintlig text. De flesta e-handlare är intresserade av översättningar men det varierar.

Kan du berätta om någon ny stor kund eller något projekt ni har på gång?

- Den frågan är lite svår att svara på eftersom många kunder vill inte outa sina samarbeten med oss. Men vi har många spännande samarbeten med olika byråer och vi har ett nytt projekt på gång under hösten, så där får ni hålla utkik, säger hon och skrattar.

Spännande gäst utlovas

Inför förra årets Emeet berättade Rebecca Brodd att Contentor skulle satsa på att automatisera flöden för att minska administrationen. Sedan dess har arbetet pågått med att göra automatiseringen mot mangentokunder smidigare.

- Tekniken är ett stort projekt för oss och det är snabba vändningar med mycket häftiga saker som kommer att hända.

För andra året i rad är Contentor en partner till Emeet, som går av stapeln den 6 oktober. Alla partners kommer under dagen att hålla i en session med valfritt innehåll.

- Vi har inte riktigt valt spår men eventuellt tar vi med en spännande gäst. Dessutom kommer vi att bjuda på en än så länge hemlig stämningshöjare under dagen. Så det är en riktig cliffhanger!

Annons

Förra årets Emeet var det första som företaget deltog i som partner. Rebecca Brodd var väldigt nöjd med hur dagen blev.

- Det var fantastiskt att få träffa så många av våra befintliga kunder. Eftersom vi arbetar i en väldigt slimmad organisation får vi sällan den möjligheten. Så det är en fantastisk mötesplats där man kan ta tempen på e-handlare och på så sätt upptäcka orosmoln, problem eller succéhistorier.

 

Annons