Annons

Gamern som gjorde e-handel av sina favoritspel Foto: Patrik Ljungman Ola Walfridsson driver Loot Land

Gamern som gjorde e-handel av sina favoritspel

2017-09-05 11:30

Lootland.se har efter bara några månader lyckats få en stabil kundkrets och beställningar från andra sidan Atlanten.

Det har gått snabbt sedan e-handeln Loot Land tog sina första steg i våras. Bolagets grundare Ola Walfridsson var säker på att han knappast var ensam om att ha ett stort intresse för gaming- och populärkultur, inte minst med tanke på att e-sportskulturen verkar växa sig allt starkare. Då föddes idén om att sälja merchandise med TV- och datorspelsrelaterade motiv.

I april registrerades Loot Land som företag, och i maj öppnade e-handeln - som nu finns i både en svensk och en internationell upplaga.

- Jag är själv en gammal gamer och spelade mycket TV-spel när jag växte upp på 80- och 90-talet. Så jag undrade om det kanske fanns någon som säljer merchandise relaterad till TV- och datorspel, men kunde inte direkt hitta någon som hade det som sitt huvudsortiment. Så då tänkte jag att då gör jag det, berättar Ola Walfridsson, som även är VD för företaget.

Några beställningar varje dag

Loot Land har enligt Ola Walfridsson tre huvudsakliga målgrupper: Ungdomar i åldern 16-24 år som gillar e-sport, deras föräldrar som vill kunna köpa roliga gåvor till sina barn, och till sist, gruppen som Ola Walfridsson själv tillhör.

- Det är vi som är i 30-årsåldern och är nostalgiska, och vill köpa prylar med koppling till de spel och den populärkultur vi hade när vi växte upp, säger han.

Hur har det gått med affärerna hittills?

- Det har gått bra. Kanske lite långsamt nu i början, men vi har ju precis kommit igång. Och vi märker att det finns ett stort intresse.

Trots att Lootland.se endast har varit igång i ett par månader har företaget redan hunnit få en del återkommande kunder. Företaget märker också att antalet order, som annars brukar ligga runt några stycken per dag, går upp när det har kampanjats på till exempel Facebook.

Vill få egna licenser

Loot Land drivs utöver Ola Walfridsson av kollegorna Daniel Andersson och Jonas Öberg, samt Ömer Akay och Carl-Marcus Gidlöf som är delägare i Loot Land genom skivbolaget Despotz Records.

Annons
Annons
- Alla hjälps åt så tekniskt sett är vi alla kollegor även om Ömer och Carl-Marcus är delägare via sitt andra bolag, förklarar Ola Walfridsson.

På sikt är planen att den nya e-handeln ska sälja betydligt mer än vad som är fallet i dag. Gruppen har redan registrerat både Lootland.se och Lootland.gg (vilket betyder Good Game i spelsammanhang), och riktar sig med den sistnämnda till hela världen.

- En tanke är att vi så småningom ska sälja även egen merchandise. Vi tittar just nu på hur vi skulle kunna få till egna licenser, säger Ola Walfridsson.

Har ni märkt av stort intresse i något särskilt land?

- Flest order har kommit från Kanada, England och Finland, så det är ganska spridda skurar.

Byggde sajten själv

Företagets sajter, som är uppenbart inspirerade av klassiska TV-spel som Super Mario, har Ola Walfridsson satt ihop på egen hand. Han är sedan tidigare grafisk formgivare och “självlärd webbutvecklare”, och insåg snabbt att det fanns pengar att spara på att inte anlita någon extern medhjälpare.

- Jag gjorde lite research och märkte att man ofta får betala mycket för något som kanske ändå inte blir så snyggt. Så då tänkte jag att jag gör det själv.

"Vi hade samma intresse"

De som är involverade i Loot Land-projektet har alla har olika ansvarsområden. Någon letar samarbeten, någon sköter sociala medier och så vidare. Men det mesta av den dagliga driften tar Ola Walfridsson själv hand om.

- Hela den här grejen har startat med att vi alla hade samma intresse, så vi har samma ambitioner och mycket interna diskussioner och så. Det är väldigt roligt, säger han.

Till sist måste vi ju fråga vilket ditt favoritspel är?

- Då får jag säga att Mass Effect ligger mig varmt om hjärtat. Det är fortfarande en av de bästa historierna jag har varit med om i ett TV-spel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.