Motorolas onlinestrategi i Indien blev en stor succé

Motorola har fått en flygande start sedan de började att sälja på nätet i Indien. Mindre än ett halvår efter lanseringen av deras produkter på e-marknadsplatsen Flipkart, Indiens svar på Amazon, har det sålts mer än 1 miljon smartphones.

Flipkart, Indiens e-handelsgigant, plockade för fem månader sedan in Motorolas telefoner i sortimentet. Modellerna det gäller är Moto E, Moto G samt Moto X och det verkar ha varit ett populärt drag.

I förra veckan berättade Flipkart att man sålt mer än 1 miljon av Motorolas smartphones på sajten.

Annons

– Det visar att den affärsmodell som vi valde var en väldigt stark sådan. Jag tror inte att vi har uppnått något liknande någon annanstans, säger Motorolas, Magnus Ahlqvist, som också tillägger att företaget inte har några planer på att sälja sina produkter offline i Indien.

Topp fem i Indien

Motorolas milstolpe visar att Indiens e-handel är stark och utbredd nog så att ett varumärke ska kunna välja att satsa på endast en onlinestrategi i landet.

– Vi tror att försäljningssiffrorna bör placera Motorola topp fem bland de mobila varumärkena i landet. Genom att endast sälja på nätet, och via en aktör, har Motorola blivit en av de fem mest populära mobila varumärkena i Indien. För fem år sedan skulle det ha varit science fiction, idag är det en realitet och vi tror att det är en trend som kommer att fortsätta under en lång tid, säger Sachin Bansal, grundare och vd för Flipkart.

Motorolas succé lovar också gott för kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi, som ska lansera sin smartphone Mi3 i Indien denna veckan. Xiaomi säljer sina produkter nästan uteslutande på nätet, men om man ska sälja via egen sajt, eller använda sig av en återförsäljare är ännu inte klart.

Källa: Tech in Asia

Annons