Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Förra året besökte Ehandel.se Motorsweden.se, som grundades 2005 i Åstorp utanför Helsingborg. Där har företaget än idag sitt huvudkontor och en av sina två fysiska butiker. Den andra butiken finner man i Göteborg. 

Det skånska e-handelsbolaget har haft en stadig tillväxttakt under de senate åren. Motorsweden är mest känt inom mopedbranschen men säljer idag även elfordon, dirtbikes, ATV och minifordon. 

Annons

Ehandel.se träffade Julia Noack, motorswedens e-handelsansvarige, på Emeet i Helsingborg för någon vecka sedan.

Hon berättade bland annat vilka satsningar företaget har gjort under det senaste året, samt hur viktigt samarbetet med systeravdelningen Swebike är för dem. 

LÄS ÄVEN: Gasen i botten hos Motorsweden

Till skillnad från många andra e-handelsföretag, som antingen satsar på en egen stark omnikanal eller bara på sin e-handel, är just återförsäljare en av företagets styrkor. Som ovan nämnt, har de idag två egna fysiska butiker, men deras starkaste sidor är just den egna ehandeln och deras arbete med återförsäljare genom Swebike.

En annan sak som Motorsweden gör annorlunda, jämfört med andra e-handlare, är deras marknadsföringssatsningar. Sociala medier och Google är två viktiga kanaler för de allra flesta e-handlarna idag. Och de är en del av Motorswedens marknadsföringskanaler också men det som företaget menar funkar väldigt bra för dem, som inte är så populärt, är styckesannonsering på exempelvis Blocket. 

Julia nämner även hur deras samarbete med Dr Alban gick. I början av 90-talet gjorde artisten Dr Alban en låt om mopeder, för Trafikverket, som hette "10 små moppepojkar". Och när Motorsweden ville lyfta sitt eget varumärke Viarelli, bad de artisten att spela in en ny låt åt dem

LÄS ÄVEN: Dr Alban gör ny mopedvideo - sjunger för Motorsweden

Annons

UPPDATERING: Det stod tidigare i artikeln att Motorsweden arbetar med återförsäljare. Det är felaktigt och därför har artikeln uppdaterats. 

Annons