Motverka övergivna kundvagnar

Som e-handlare är oavslutade köp givetvis oönskade, men samtidigt vanligt förekommande. Därför är det viktigt att motverka att kunder överger sina kundvagnar. Getelastic.com har listat tio punkter värda att notera.

Många kunder vill slutföra sitt köp senare och det är därför nödvändigt att kunden kan lämna e-butiken, komma tillbaka senare och få se sin kundvagn intakt.

Annons

För verksamheter som kräver att kunden registrerar sig innan denne får se sortimentet rekommenderas en funktion där även ”gäster” kan se varorna utan att registrera sig. Getelastic.com hänvisar till en studie, Forrester Research, enligt vilken 23 procent av kunderna överger en sajt som kräver registrering för att få ta en titt på sortimentet.

För det tredje skall stegen i processen reduceras till fyra eller färre. E-handlaren skall även med fördel tillämpa split path tests, ett test för att avgöra vilka steg i processen som merparten av kunderna föredrar.

Därutöver skall e-handlare jobba på att vinna kundens förtroende, t.ex. genom att synliggöra ikoner för säkerhetsfunktioner i samband med transaktioner.

Inline validation är ett femte sätt att motverka övergivna kundvagnar. Inline validation innebär att meddela kunden direkt när denne fyller i ett fält på felaktigt vis, i stället för att meddela när hela formuläret är ifyllt, så att kunden får gå tillbaka och ändra.

Om CVV-kod efterfrågas så är det bra om det framgår vad en CVV-kod är för något. Speciellt unga kortinnehavare kan vara omedvetna om detta. Vidare skall själva symbolen för kundvagnen vara stor och synlig.

För det åttonde, var tillgänglig. Numret till kundservice och live-chat-fönstret skall vara synliga när kunden gör sitt köp. Det är likaså fördelaktigt om hela webbsidan fungerar optimalt, utan längre laddningstider.

Sist men inte minst är det smart att begära e-postadressen i ett tidigt skede. Ifall kunden överger sin kundvagn så kan e-handlaren alltid skicka ett e-postmeddelande med direktlänk till kundvagnen.

Annons
Annons