Mucker till New York – får in marknadsföringsguru

Det kaxiga underdog-varumärket äntrar USA och mångdubblar kontaktnätet i ett slag.

Före sommaren kunde vi berätta om ett nytt klädmärke som ville mucka med den svenska klädbranschen. Under det passande namnet Mucker, skulle de tre manliga modeprofilerna bakom märket göra succé i alla kanaler samtidigt.

Nu tar företaget det första steget ut i världen och börjar sälja sina moderiktiga kläder och skor även i New York. Och den satsningen har kommit till genom att företaget har fått förstärkning västerifrån.

Annons

PR-proffs blir partner

Ny partner i bolaget blir nämligen Scott Goodson, som är en av grundarna bakom det New York-baserade marknadsföringsföretaget StrawberryFrog. Han tar nu även plats i Muckers styrelse, vilket innebär att företaget också får tillgång till ett internationellt kontaktnät.

- Detta innebär ett viktigt steg i bygget av Mucker. Vi stärker upp med högt respekterad internationell kompetens och får en länk in till den viktiga marknaden i New York, konstaterar Muckers Henrik Halvarson i ett pressmeddelande.

Bygger kulturella varumärken underifrån

StrawberryFrog har tidigare uppmärksammats för sitt arbete med den internationellt kända tidningen Time Magazine. Scott Goodson ska också ha samarbetat med företag såsom Google, Heineken och Jim Beam.

- Scott Goodsons moderna sätt att bygga kulturella varumärken underifrån passar Mucker perfekt, konstaterar Henrik Halvarsson.

Förutom Halvarsson drivs Mucker även av Rickard Rosell och Robert Berggren. StrawberryFrog har även en svensk medgrundare, nämligen Karin Drakenberg, som tidigare arbetade för Nike i Sverige.

Annons