Annons

Multikanalhandlare ser allt fler utlämningar i butik

Multikanalhandlare ser allt fler utlämningar i butik

2013-11-28 11:38

Allt fler brittiska konsumenter köper på nätet och hämtar i butik. Under årets tredje kvartal stod ”Click and Collect” för 19 procent av nätbeställningarna hos de återförsäljare som säljer både på nätet och i fysisk butik.

Enligt en ny rapport från IMRG och Capgemini var nästan var femte, eller 19 procent, av beställningarna hos Storbritanniens multikanalförsäljare under årets tredje kvartal Click and Collect. Något som betyder att kunden lägger sin beställning på nätet men sedan själv beger sig till butiken för att hämta ut den.

Det är en ökning från 13 procent jämfört med samma period 2012. Under årets första kvartal såg man en nedgång till 11 procent men sedan dess har det gått stadigt uppåt. Och så tror man att de kommer att fortsätta.
– Baserat på graden av tillväxt som vi sett under 2013 så förväntar vi att Click and Collect kommer att stå för minst en fjärdedel av online-försäljningen för multikanalsåterförsäljare i slutet av nästa år, säger Tina Spooner, informationsansvarig på IMRG.

Bra alternativ under julen

Att Click and Collect blivit allt vanligare beror på flera olika faktorer men att många större butikskedjor som Boots, Tesco och John Lewis på senare tid erbjuder möjligheten och marknadsför tjänsten har spelat en stor roll.

Ebay inledde också ett liknande samarbete med den brittiska detaljhandlaren Argos som innebär att nätkunder kan hämta ut sina varor i ett 50-tal av Argos butiker runt om i landet. Och Amazon ryktas även de jobba på en liknande lösning i Londons tunnelbana.

En annan viktig faktor är bekvämligheten och säkerheten med att själva hämta sin beställning och att inte behöva vara rädd för att missa leveransen, eller att den inte kommer fram i tid. Något som kan vara särskilt viktigt till jul.
– Med julen på ingång och den förväntade kraftiga ökningen av e-handeln är kunderna ute efter ökad bekvämlighet när det gäller sina leveranser. Även om hemleverans är perfekt i teorin så är uteblivna leveranser en utmaning för återförsäljare och kunder. Click and Collect är den perfekta kompromissen som gör det möjligt för kunderna att hämta sina varor på en tid och plats de själv väljer, säger Chris Webster, Capgemini.

Källa: IMRG

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta