Helgläsning: My Perfect Day ökade med 100 procent – igen

Förra året dubblade e-handeln My Perfect Day sin omsättning och landade på cirka 3 miljoner kronor. I år levererar bolaget en favorit i repris.

I slutet av förra året berättade vi om e-handeln My Perfect Day, som efter drygt ett års verksamhet då hade nått cirka tre miljoner kronor i omsättning. Företaget säljer bland annat dekorationer till dop, babyshowers, barnkalas och bröllop - ett upplägg som bland annat kommer med bra marginaler och en låg andel returer. Förra året gjorde bolaget ett resultat på 450 000 kronor och nu står det klart att framgångarna har fortsatt även under 2016.

- Vi kommer i princip att dubbla omsättningen igen och landa på strax under sex miljoner kronor i år mot föregående års cirka tre miljoner kronor. Vi har fortsatt att växa organiskt och trots det vågat satsa mycket i år på att synas i rätt kanaler och att dubbla vårt varulager, berättar grundaren Pauline Grindvall.

Annons
Annons

När vi senast hördes av berättade Pauline Grindvall att bolaget hade utökats med en person och att verksamheten skulle flytta till ett tre gånger så stort lager. Ett knappt år senare står det klart att försäljningen under året överträffat förväntningarna och att de planerade logistikförändringarna inte räckte så långt.

- Vi växte väl i princip ur det nya lagret efter bara några månader. För några veckor sedan flyttade vi till ett nytt lager igen som är dubbelt så stort som det förra, och vi har anställt ytterligare en person i bolaget som börjar hos oss i januari.

Ny sajt fokuserar på inspiration

My Perfect Day har tillbringat hösten med att ta fram en ny webbshop som bland annat ska innehålla inspiration, DIY-tips och idéer till kunderna. Den nya butiken är tänkt att vara klar vid årsskiftet och ska både vara bättre teknisk och få en omgjord design.

- Det blir en mer lättnavigerad sida där du enkelt ska kunna hitta allt till din perfekta dag - oavsett om det är bröllop, dop eller födelsedagskalas. Vi fortsätter att utveckla och bredda sortimentet och har satsat mycket på bakning i år, så det får en helt egen flik på den nya sidan, säger Pauline Grindvall.

Laddar ni på något särskilt sätt inför julhandeln?

- Julhandeln är inte så påtaglig för oss, då vi har vårt högtryck under sommarmånaderna istället. I år har vi dock satsat lite extra på ett sortiment för alla julens fester och tillställningar. Det har fått bra respons redan och man märker att såväl jul som Halloween är högtider då folk satsar mer och mer på dekorationer och dukning.

Under nästa år planerar Pauline Grindvall och resten av personalstyrkan på My Perfect Day även att bredda butikens sortiment med bland annat personaliserade produkter inför bröllopssäsongen och ett större utbud av beställningsvaror som till exempel dukar och tygservetter.

- Vi har dessutom börjat snegla mot Norge som är en jättespännande marknad för oss, så ja, vi lär nog inte sitta stilla under 2017 heller, avslutar Pauline Grindvall.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!