Myndighet varnar: ”Systemet med ombud är ohållbart”

Och PostNord fick inte tillstånd att sätta upp containrar i Stockholm.

Det befintliga ombudssystemet klarar inte av den massiva anstormningen av e-handelspaket och är därför ohållart i längen. Det menar Post- och Telestyrelsen.

- Det måste ske en utveckling. Det kommer inte att fungera att vi bara går till ombud och hämtar ut paket, distributionsformerna måste utvecklas, säger Olof Bjurö, avdelningschef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen (PTS) till TT.

Annons

Enligt myndighetens bedömning är de senaste veckornas paketkaos hos många ombud bara toppen på ett isberg i ett system som redan är underdimensionerat.

Hot mot e-handeln vid jul

E-handeln väntas, enligt uppgifter till TT, i år öka med 17 procent, vilket är ungefär lika mycket som den ökat med varje år under de senaste åren. Mest av alla kategorier ökar nätförsäljningen av leksaker, som väntas växa med 25 procent i år.

Och Alexandra Synnermark, ordförande i Lek- och babybranschens branschorganisation, menar nu att problemet med överfulla utlämningsställen kan utgöra ett hot mot hela e-handeln.

- Det är i alla fall ett problem vid jul. Kunden tror att det är butiken där man handlat som är ansvarig för paketet, ända tills kunden kan hålla det i handen. Vi vet av erfarenhet att paket inte har kommit iväg med bilar och sedan har de blivit liggandes hos olika utlämningsställen där de inte hunnit bli skannade, säger Synnermark till TT.

LÄS ÄVEN: Ombuden efter Black Friday: "Aldrig sett så mycket paket"

"Måste finnas fler utlämningsställen"

På Coop på Sockenplan i Stockholm har man också problem med antalet paket. Butikschefen Susanne Åhlén vet var hon tror att problemet ligger.

- Det måste finnas fler utlämningsställen, för det finns ett maxtak för hur många paket man kan ha i en butik, säger hon.

Annons

Samtidigt är många butiker inte intresserade av att bli ombud - och vissa av de befintliga ombuden väljer till och med att avsluta sitt åtagande. Och det problemet har fått PostNord att tänka om och leta efter möjliga alternativ till dagens ombudssystem.

- Vi tittar på andra lösningar, som till exempel mobila utlämningsställen, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

PostNord-container utan glögg fick nobben

I år försökte sig postföretaget på en djärv variant - nämligen att själva anordna utlämningen i containrar på vissa ställen. Men den lösningen fick nobben av Stockholms stad.

- Vi ville försöka använda bemannade containrar på centralt placerade ställen när det blir extra många paket, till exempel före jul. Det begärde vi i år att få göra på flera ställen i Stockholm, men fick nej av Stockholms Stad. De tillåter inte att det bedrivs kommersiell verksamhet i containrar, däremot går det bra med event, så hade vi bjudit på glögg och delat ut ballonger så hade det kanske gått bra. Jag tror att de måste tänka om på den punkten, fortsätter Thomas Backteman.

15 000 vill ha bakluckeleveranser

Samtidigt finns det fler som noterat att de lite mer alternativa leveransformerna blivit alltmer populära. En sådan aktör är Volvo, som erbjudit sina kunder bakluckeleveranser i två år och nu har över 15 000 aktiva kunder bara i Stockholm, Göteborg och västra Skåne där konceptet finns i bruk.

- Vi ser en konstant ökning av både antalet leveranser och kunder, säger Katarina Adamson, kommunikationsdirektör på Volvo Cars.

LÄS ÄVEN: Leverans till bil lockar fler e-handlare

Annons