Annons

När förvandlas besökaren till en betalande kund?

När förvandlas besökaren till en betalande kund?

2012-10-01 11:45

E-handlare kan mäta och utvärdera allt från trafik och konverteringsgrad till snittordervärde för att förbättra sitt resultat. Men enligt Sumall, ett informations- och analysföretag bör e-handlare ägna mer uppmärksamhet åt ytterligare en indikator: det monetära värdet av en minut spenderat i butiken.

Dane Atkinson, vd för Sumall, säger att många e-handlare tenderar att fokusera för mycket på tesen ”mer trafik lika med mer pengar”. Men genom att titta på intäkterna per minut och intäkterna per besök, kan e-handlare bättre se vilka kunder de ska fokusera mer på.
– Det finns en ”sweet spot” för när du får någon att göra en transaktion. Det varierar beroende vilken typ av produkter du säljer, men om du kan ta reda på var ditt företags och dina produkters ”sweet spot” finns, så kan du ha stor nytta av det, säger Atkinson.
Med hjälp av data från mer än 10 000 nätbutiker och transaktioner för mer än 1 miljard dollar, säger Sumall att för de flesta företag, är en sådan ”sweet spot” cirka 3 minuter och 20 sekunder. Han säger också att om en kund spenderar mer än 14 minuter i butiken så är det sannolikt att de bara är ute efter att fönstershoppa.

Intäkter per besök ökar

Av alla de nätbutiker Sumall undersökt är medianvärdet för en minut spenderat i en nätbutik värt 43 cent och medianvärdet för ett besök är värt 1,30 dollar. Man såg också att mellan 2008 och 2012 har mediantiden i nätbutikerna minskat från 3 minuter och 16 sekunder till 2 minuter och 49 sekunder. Men intäkterna per besök har ökat 24 procent sedan förra året.

Värdet per minut beror såklart på vilken typ av produkt man säljer och det är givetvis möjligt att en kund först spenderar en lång tid i butiken för att bestämma vad som är intressant, och sedan återkommer vid ett senare tillfälle för att handla. Konsumenterna kan också använda sin smartphone för samma ändamål och sedan slutföra köpet från sin dator.

Enligt Sumall kan i alla fall e-handlare som är medvetna om värdet per minut bättre skräddarsy köpupplevelsen för att få ut det mesta av varje besök.

 

Källa: Gigaom

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

JimiWikman
2012-10-01 12:21

Aj, en farlig artikel där det är viktigt att poängtera att man först måste bekräfta hur kunderna spenderar tid på sidan innan man gör några antaganden. En dåligt designad och optimerad webshop kräver självklart mer tid av besökaren och då är tid på sidan någonting negativt. En attraktiv och väl optimerad webbplats kan få besökaren att flyga igenom och en webbplats med många vackra inspirationsdelar kan få besöken att bli mycket längre utan att det blir fönstershopping.

Jag förstår tanken och håller med om att mer tanke bör ligga på tiden besökaren spenderar, men vinklingen är lite för generell för att tanken ska vara direkt applicerbar praktiskt.

basse1985
2012-10-02 17:38

Jag håller med.

Viktigt att påpeka är att en attraktiv sida och en bra designad sida är inte detsamma.

Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Annons
App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

CityGross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

CityGross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Annons
Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Färre butiker och jobbtillfällen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta