Annons

Nätbutik låter entusiaster sköta kundservicen

Nätbutik låter entusiaster sköta kundservicen

2013-07-17 11:00

Att ha en kundtjänst som känner till nätbutikens produkter är så klart en viktig del. Men vad gör man om man inte kan hitta personal med rätt kunskap utan att det kostar skjortan? Den amerikanska vapenbutiken, Brownells låter vapenentusiaster sköta den biten.

Det kan vara svårt att hitta utbildad kundservicepersonal som har en fördjupad kunskap om skjutvapen, det har vapenhandeln Brownells fått erfara. Därför har man till sina tre olika e-handelssajter även anställt 25 vapentekniker för att ta hand om de lite mer komplicerade frågorna.
– Det hjälper att ha en kundtjänst som känner till en återförsäljares produkter väl. Men det är inte alltid så enkelt, säger Van Schlichting, online experience manager för Brownells.
Medan den ”vanliga” kundtjänsten tar hand om lite enklare frågor så får alltså vapenteknikerna sköta de lite mer avancerade.
– Varje vapentekniker har minst 20 års erfarenhet av skjutvapen och det återspeglas i deras kunskap och löner. Det är anledningen till att kunder först måste prata med vår vanliga kundtjänst innan de skickas vidare till en vapentekniker, säger Van Schlichting.

Livechat ett uppsving

Men även om metoden fungerar så är den här tvåstegsprocessen inte det enklaste sättet för en nyfiken kund att få ett svar på en liten, men mer avancerad fråga. Till exempel om ett kikarsikte från Nightforce passar med ett Weatherbygevär.

Därför inledde man tidigare i år ett samarbete med kundservice-leverantören Needle och la till möjligheten för kunderna att få svar på sina frågor med hjälp av en livechat. Via Needle får Brownells tillgång till medarbetare med rätt kunskap, men på ett lite annorlunda sätt.

Needle rekryterar nämligen personal från vapenrelaterade forum som sedan kan jobba var helst de önskar, bara de har en Internetuppkoppling. De i sin tur får betalt per timma och även rabatt på återförsäljarens produkter. Och livechatten har gett försäljningen ett rejält uppsving.
– Livechatten är ett relativt billigt sätt att hjälpa kunden få svar från en kunnig person. Kostnad per interaktion är hälften av vad det kostar oss om de pratar med en vapentekniker, och bara 15 procent mer än via vår vanliga kundservice. De som använder chatten är också nio gånger mer benägna att slutföra ett köp än kunder som inte tar kontakt med vår kundtjänst eller en vapentekniker, säger Van Schlichting.

 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

AndersIvar
2013-07-17 11:11

Oerhört smart och effektiv lösning och nytänkade, riktigt bra!

Jimmy Öström
2013-07-17 11:49

MYCKET smart!!!

Joel
2013-07-17 12:43

I like it!

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta