Nätbutiker anmäls för brott mot personuppgiftslagen

Sveriges Konsumenter anmäler Ticnet, Cdon, Ikea, Adlibris och booking.com för brott mot personuppgiftslagen (PUL). Organisationen hävdar att man upptäckt fem kränkningar av den personliga integriteten vid en granskning av nätbutikerna.

Sveriges Konsumenter har under våren granskat 12 nätbutiker och anmäler nu 5 av de granskade företagen till Datainspektionen för brott mot personuppgiftslagen. Konsumentorganisationen hävdar att man upptäckt flera kränkningar av den personliga integriteten bland de anmälda företagen Ticnet, CDON, IKEA, Adlibris och Booking.com.

Bland annat handlar det om att företagen kartlägger personers köpvanor utan ett aktivt och individuellt samtycke, och att uppgifterna förs vidare. Man tycker även att de avtalsvillkor man måste godkänna för att få handla är onödigt långa och svårbegripliga.

Annons

– Vår granskning visar på en oroväckande systematisk övervakning av människor som handlar på nätet. För att kunna skicka stora mängder, ofta skräddarsydd, reklam är det många nätbutiker som kraftigt överskrider sina befogenheter, säger Maria Wiezell, konsumenträttslig expert på Sveriges Konsumenter.

Ställer nya krav

Nu kräver organisationen att nätbutikerna blir tydligare med hur de lagrar, använder och förmedlar kundernas personuppgifter. Man vill också ha ett slut på obegripliga och långa avtalsvillkor, samt att det ska vara möjlighet för privatpersoner att kunna radera sina personuppgifter.

CDON är en av de berörda företagen och de välkomnar att frågan uppmärksammas och att man följer rådande lagar.

– Vi har varit i kontakt med dem och bett om ett klargörande kring hur de anser att CDON.com brister. Vi har också varit i kontakt med Datainspektionen som inte har mottagit någon anmälan mot CDON.com. Därför finns det inte mer att säga just nu. Självklart ska vi leva upp till de regler och lagar som finns, och vår bild är att CDON.com gör det, säger Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på CDON Group.

Förutom de anmälda nätbutikerna granskades även Bauhaus, Nelly, Jollyroom, Brandos, Zalando, Blocket och Ellos. Den senare, Ellos, har tidigare varit granskad av Datainspektionen.


Källa: Press
 
Uppdatering:
Adlibris har följande kommentar:

– Vi tycker att det här är en viktig fråga och det är bra att den uppmärksammas. Vi på Adlibris har alltid varit angelägna om att hantera kunduppgifter på ett korrekt och ansvarsfullt sätt, vi är givevtis också måna om att följa rådande lagstiftning. När det gäller den text om Adlibris som Sveriges Konsumenter refererar till i sin rapport så har den prövats av Datainspektionen tidigare med slutsatsen att det är korrekt hantering. Skulle det ändå visa sig att det finns brister i vår hantering av kunduppgifter så kommer vi självklart att åtgärda det, meddelar Linnéa Wiklund, PR-ansvarig på Adlibris.

Annons