Nätbutiker offline inreder med fönster till E-handeln

E-handel och teknik hör ihop. Något som även verkar vara fallet när e-handlarna tar klivet in i den fysiska butiksvärlden. När nätbutikerna Lekmer och Bubbleroom i vår öppnar sina butiker lägger man lite extra krut på tekniska lösningar.

Renodlade e-handlare som satsar på fysiska butiker har blivit en allt vanligare syn. Nyligen berättade vi om hur Cdon-ägda, Lekmer.se, ska ta steget in i den fysiska butiksvärlden. Och butiken, som öppnar den 12 april, kommer att utrustas med digitala storbildsskärmar och onlinestationer som ska ge kunden en multikanal-upplevelse. Bakom tekniken står företaget ZetaDisplay.

– Vi är mycket glada att teckna avtal med en ny Internetkund som också öppnar fysisk butik. Det är helt avgörande att hitta rätt kundnytta för varje kund individuellt och vi har hjälpt andra Internetkunder med fysiska butiker, säger Leif Liljebrunn, CEO ZetaDisplay AB.

Annons

E-handel och teknik hör ihop det vet vi, och när e-handlare satsar fysiskt verkar de vilja ta den med sig. Men inte bara för sakens skull.

– ZetaDisplays medieplattform skapar värden för kunderna och ger möjlighet att på ett bättre och enklare sätt informera om sina produkter och tjänster i butiken, säger Leif Liljebrunn, CEO ZetaDisplay AB.

Från bubblor till 3D-modeller

Den 23 mars öppnade Bubbleroom sin första fysiska butik i SKHLM Skärholmen, i Stockholm. Även de har valt att använda sig av digitala skärmar och med hjälp av en glasögonfri 3D display välkomnas kunderna till flaggskeppsbutiken.

– Vi ser många möjligheter med den nya 3D-tekniken vilken kommer bättre föra fram våra produkter och öka försäljningen. I nästa steg kommer vi att använda 3D för att marknadsföra utvalda produkter vilket blir ett helt nyskapande sätt inom konfektion- och detaljhandeln.

I dagsläget möts kunden av företagslogotypen och bubblor som ”poppar ut” från den digitala skärmen. Men det är bara början, nästa steg kommer man att använda sig av 3D-modeller på utvalda produkter.

– Nu kan vi visa upp varor som de ser ut på riktigt det vill säga i tre dimensioner, vilket inte är möjligt om man använder sig av traditionella analoga eller digitala skyltar. Vi vill att våra butiker ska vara en upplevelse som stärker vårt multichannelkoncept och skiljer sig mot övriga i branschen säger Bubblerooms vd, Svante Tegnér.

 

Annons

Källor: Press (1, 2)

Annons