Näthandeln ökade med 50 procent under Black Friday

De svenska e-handelskunderna verkar på allvar ha tagit till sig den stora shoppingdagen från USA, Black Friday. I år ökade näthandeln i Sverige med nästan 50 procent jämfört med förra året, och flera nätbutiker som kampanjade under dagen, såg en ökning på över 100 procent jämfört med 2013.

Näthandeln i Sverige ökade med nästan 50 procent under Black Friday jämfört med förra året. Det enligt preliminära siffror från betalningsleverantören DIBS som hanterar betalningar för över 15 000 nätbutiker.

En markant ökning trots att många webbutiker fortfarande inte erbjuder särskilda rabatter under dagen. I år satsade vart femte svenskt e-handelsföretag på att genomföra någon aktivitet i samband med Black Friday och Cyber Monday enligt e-barometern.

Annons

Men de e-handlare som har gjort det har belönats, det fick vi en föraning om redan i fredags, och flera av dem har sett en ökning på över 100 procent jämfört med förra året.

– Nu har Black Friday fått ett genombrott, under dagen har vi haft upp till 28 transaktioner per sekund. Vi förutspår att Black Friday kommer få en allt viktigare roll för svensk e-handel de kommande åren. Nästa år deltar sannolikt en majoritet av webbbutikerna med kampanjer, säger Daniel Larsson, vice VD på DIBS.

Fem produkter i sekunden

Black Friday är från början en amerikansk företeelse och många ser det som starten för julhandeln i landet. Förra året gjorde ett antal svenska e-handlare ett helhjärtat försök att introducera dagen i Sverige, i år blev uppslutningen ännu större och allt fler webbutiker har hakat på trenden.

En av de som varit med från början är CDON Group som även i år hoppades få en rivstart på julhandeln för flera av sina nätbutiker. Något de helt klart verkar ha fått.

– CDON Groups nio e-handelsbutiker attraherade fler än 2 miljoner besök vilket är dubbelt så många som det tidigare rekordet från förra årets Black Friday. Fler än 450 000 varor såldes, i genomsnitt mer än 5 produkter varje sekund. Vår största butik CDON.com imponerade och rapporterar fler än 100 000 order. Detta är en lovande start på julhandeln, säger Paul Fischbein, VD och koncernchef för CDON Group.

Källor: Press (1, 2)

Annons
Annons