Näthandeln hjälper mindre företag att nå ut globalt

Enligt en ny rapport var det under förra året 190 000, eller 90 procent, av Ebays USA-baserade små- och medelstora företag som använde plattformen för att sälja globalt.

E-handeln gör det möjligt att nå kunder över hela världen, antingen via en egen nätbutik eller med hjälp av e-marknadsplatser som Ebay, Amazon och nyligen börsnoterade Etsy. Något som de gärna framhäver och nyligen släppte Ebay en rapport som visar hur många av deras amerikanska säljare som faktiskt exporterar utanför landsgränsen.

Enligt deras siffror var det mer än 190 000 små- och medelstora företag i USA som använde deras plattform under 2014 för att sälja globalt. Det är enligt Ebay 90 procent av deras anslutna säljare i den kategorin, och en ökning från 30 000 år 2009. Samtidigt ska 80 procent av dessa sälja till mer än fem exportmarknader.

Annons

– Vi vill öka medvetenheten om hur Internet har gjort det möjligt för små företag att bli globala handlare. Vi tar bort hindret för amerikanska företag så att de kan nå icke-engelskspråkiga konsumenter. Språkbarriären gör det svårt att exportera för amerikanska småföretag, säger Brian Bieron, vd för Ebay Public Policy Lab.

Fyrdubblat försäljningen

Att satsa globalt kan vara ett stort steg för ett litet företag, men det kan också finnas stora fördelar. Gelb Music i Redwood City, Kalifornien, valde för sju år sedan att testa Ebay för att nå kunder utanför USA.

Då hade man en total försäljning runt 200 000 dollar per år, idag har man nästan fyrdubblat den siffran och exporten står nu för drygt 30 procent av deras totala försäljning.

– När man tittar på hur det är att traditionellt skicka utomlands så förstod vi inte lagarna och kostnaderna var skyhöga. Att leverera en gitarr till Australien kostar 300 dollar, men genom Ebays globala avtal får vi ner kostnaden till runt 100 dollar. Ebay hjälpte till att rädda butiken, säger Mike Craig, e-handelsansvarig på Gelb.

 

Källa: PressCNBC

Annons