Näthandeln i USA når nya höjder inför julhandeln

Den amerikanska e-handeln fortsätter att visa fin tillväxt. Enligt det amerikanska handelsdepartementet ökade e-handeln med 17,5 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period förra året.

Enligt det amerikanska handelsdepartementet, U.S. Department of Commerce, uppgick den amerikanska e-handelns försäljning till 67 miljarder dollar under årets tredje kvartal. En ökning med 17,5 procent från 57,2 miljarder dollar jämfört med motsvarande period 2012.

Det tredje kvartalet fortsätter alltså att rida på den våg som svepte in över det amerikanska e-handelslandskapet under föregående månader. Under årets andra kvartal ökade e-handeln med 18,2 procent jämfört med samma period förra året.

Annons

Det var den största tillväxtökningen för näthandeln i USA sedan finanskrisen 2008, och jämför man årets andra och tredje kvartal, ökade e-handeln med 3,6 procent under det sistnämnda.

Bra, men inte lika bra

Även analysföretaget comScore har släppt en liknande rapport, men precis som vanligt är deras prognos något lägre. Enligt dem har de amerikanska konsumenterna spenderat 53,3 miljarder dollar under kvartalet, en ökning med 14,6 procent jämfört med samma period 2012.

Precis som på många andra håll har comScore märkt av hur konsumenterna väljer att e-handla. 10,9 procent av inköpen ska ha skett via mobila enheter, en ökning med 1 procentenhet sedan förra året. Smartphones stod för 62 procent av försäljningen och surfplattor för de återstående 38 procenten.

Att kvartalsresultaten skiljer sig beror på att det amerikanska handelsdepartementet och comScore använder sig av annorlunda metoder för att komma fram till respektive siffror.

ComScores data bygger på en undersökning med cirka 1 miljon amerikanska nätkonsumenter. Det amerikanska handelsdepartementets uppskattningar baseras på en kvartalsvis undersökning av mer än 11 000 amerikanska återförsäljare.

 

Källa: IR (1, 2)

Annons

Annons