Näthandeln med mobila enheter exploderade 2013

Handeln från mobila enheter växer snabbt. Det visar Dibs årliga rapport om e-handeln i Norden. I år handlar 733 000 nya konsumenter i Sverige via mobilen eller surfplattan. Antalet svenskar som mobilshoppar uppgår nu till 1,7 miljoner, en ökning med 73 procent jämfört med 2012.

Dibs rapport, Svensk E-handel 2013, är en årlig analys av e-handelsmarknaden som genomförts sedan 2007. Rapporten är genomförd av YouGov och bygger på intervjuer med 4000 konsumenter i Sverige, Danmark, Finland och Norge om handeln på nätet och i mobilen.

Ett tydligt resultat i årets rapport är den kraftiga ökningen av köp via mobila enheter, något som tidigare år drivits på av unga och stadsbor, men nu är på god väg att få sitt stora genombrott bland alla konsumenter. Fler än 4,5 miljoner människor i Norden kommer att ha handlat i mobilen eller surfplattan i år, en ökning med 61 procent jämfört med föregående år.

Annons
Annons

Sverige är också det nordiska land med flest antal personer som handlar mobilt, och även det land där mobilshoppingen ökar mest, från 15 till 26 procent. Men liksom i fjol är det ändå Danmark som har högst andel, 30 procent, som handlat i mobilen.    

– Det är uppenbart att mobilen som försäljningskanal fortfarande är under utveckling och att nätbutikerna kämpar för att hålla jämna steg med konsumenternas krav på att kunna shoppa var som helst och när som helst. Hela 40 procent av konsumenterna har avbrutit sina pågående köp för att sajten inte är mobilanpassad. Nätbutiker som idag inte erbjuder mobilanpassade lösningar förlorar därmed stora summor pengar i utebliven försäljning. De som anpassar sig snabbast nu när stora delar av e-handeln förflyttar sig över till mobila enheter kommer att få ett rejält försprång gentemot konkurrenterna, säger Daniel Larsson, Chief Commercial Officer på DIBS.

Nio av tio handlade på nätet

Enligt Dibs rapport har den svenska e-handelsmarknaden ökat med sju procent 2013 och värderas till nära 76 miljarder kronor. Resor och elektronik är alltjämt de två största kategorierna men de har under 2013 minskat sina andelar av den totala marknaden.

Nio av tio svenskar har handlat på nätet de senaste sex månaderna och antalet köp per svensk har ökat med 17 procent till 16,2 köp per år. Konsumenterna handlar i allt högre grad från utländska sajter vilket idag motsvarar fyra av tio svenskar.

De främsta skälen är lägre pris och att produkten inte finns tillgänglig på deras hemmamarknad. En annan tydlig trend är att konsumenterna kräver flera alternativa betalsätt, och enklare sätt att göra betalningen i mobilen.

– Vi ser att svenskarna föredrar att betala med kort i mobiltelefonen och så många som 48 procent vill slippa att lägga in kortnumret när de handlar med mobilen. Detta är ännu tydligare bland användare ute i landet där 56 procent skulle föredra det. Vid köp av tjänster som t.ex. streaming, prenumerationer och kollektivtrafik lagras ofta konsumentens kortnummer så de slipper ange det igen vid nästa köp. Detta är mindre vanligt vid försäljning av varor och många butiker skulle öka sin konvertering markant genom att erbjuda sina konsumenter den tjänsten. Nästan en tredjedel skulle handla oftare om kortnumret sparades i telefonen, säger Daniel Larsson.  

En tredjedel av svenskarna anger att de kommer att handla mer via datorn, och de som redan handlar med mobilen så uppger 35 procent att de kommer att öka sina inköp via mobilen, vilket indikerar en fortsatt stark tillväxt av e-handeln 2014. Den fullständiga rapporten finns att läsa här (.pdf).

 

Annons
Annons

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!