Nätmatjätten Ocado växer sig större och blickar framåt

Den brittiska nätlivsmedelsbutiken Ocado tuggar på. Under årets första kvartal ökade deras försäljning med över 15 procent på en hårt konkurrensutsatt marknad. Nu fortsätter arbetet för ytterligare tillväxt, bland annat genom samarbeten med internationella återförsäljare.

Storbritanniens största nätlivsmedelsbutik Ocado växer sig allt större. Under årets första kvartal kan e-handlaren vissa upp en försäljningsökning på 15,2 procent. Något som innebär att försäljningen landade på 252 miljoner pund under perioden.

I de siffrorna är, förutom Ocado.com, även deras systersajter Sizzle.co.uk och Fetch.co.uk inräknade. Det är dock inte inkomsterna från deras logistik- och e-handelssamarbete med Morrisons Supermarkets. Slänger man även in det i ekvationen landar omsättningen på 271 miljoner pund för kvartalet, eller runt 3,5 miljarder i svenska kronor.

Annons

Nya samarbeten

Ocado, som under 2014 utökade sin service med skåpmat, letar nu nya vägar för att kunna fortsätta växa. Bland annat genom nya samarbeten med internationella återförsäljare, liknande det man har livsmedelskedjorna Morrisons och Waitrose i Storbritannien.

– Vi är fast beslutna att förbättra kvaliteten för våra kunder, vilket vi tror kommer att innebära ytterligare tillväxt. Trots den osäkerhet som finns kvar på marknaden, räknar vi med att fortsätta växa något mer än den totala dagligvarumarknaden online, säger Ocados vd, Tim Steiner.

 

Källa: Internet Retailing

Annons