NFL ska försöka tackla Kina med en lokal E-handelssajt

National Football League, NFL, har under senaste åren jobbat med att introducera amerikansk fotboll i Kina. Något de lyckats ganska bra med och nu är det dags att lansera en kinesiskt nätbutik där ligans och lagens fans kan köpa sina supporterprylar.

NFL har sålt på nätet i USA sedan 1999 och NFLShop.com genererade 165 miljoner dollar i försäljning under 2012. Men man jobbar också hårt med att sprida den amerikanska fotbollen utanför landets gränser.

För sex år sedan öppnades ett kontor i Kina och varje år arrangeras mer än 30 olika evenemang med NFL-spelare för att locka fans. Nu har man även tagit steget och öppnat en kinesisk e-handel där landets fans kan köpa sitt favoritlags supporterprylar.

Annons

– Vi har fått många telefonsamtal från fans som frågar var de kan köpa äkta NFL produkter. Det ligger rätt i tiden att nu börja sälja våra produkter till kinesiska konsumenter, säger Richard Young, vd för NFL China.

Säljer på Tmall

 

Precis som många andra utländska varumärken och företag har NFL China valt bort alternativet att sälja på en egen e-handelssajt. Deras produkter finns istället att hitta på Tmall, Kinas i särklass mest populära e-marknadsplats.

En av de stora skillnaderna mellan e-handel i Kina och USA eller Europa, är att de kinesiska konsumenterna hellre shoppar på större e-marknadsplatser än på företagens egna sajter. Och att NFL China valt Tmall är nog ingen dålig idé, något vi märkte i början av veckan när Kinas svar på Cyber Monday ägde rum.

I dag har NFL drygt 3 miljoner fans i Kina men målet är att ligan ska vara en av de fem mest populära sportligorna i landet 2020. Men för att nå dit har man en lång väg att gå. Fotboll och basket är betydligt större sporter i Kina och än så länge är den amerikanska basketligan NBA en bra bit före.

Det ska finnas mer än 300 miljoner basketspelande kineser och under de senaste tre åren har NBA:s kinesiska sajt haft mer än 16 miljarder sidvisningar och 9 miljarder videovisningar. Och sedan NBA China öppnade sin kinesiska e-handelssajt på Tmall i oktober 2012, har man sålt mer än 400 miljoner produkter.

 

Källa: Internet Retailer

Annons

Annons