DET HÄR ÄR EN NYHET FRÅN Ehandel Event

Helgläsning: NXT tog Nordens e-handel in i framtiden

Allt från superkonferensen i Oslo.

För snart ett år sedan köpte vi på Ehandel.se vår systersajt Ehandel.com, och i samband med det kunde vi även välkomna e-handelskonferensen NXT in i vårt stall. Elva månader efter att affären gick i lås var det i veckan dags för oss att för första gången arrangera konferensen.

LÄS ÄVEN: Ehandel.se blir Nordens mötesplats - köper Ehandel.com

Annons

Förberedelserna inför årets NXT har pågått i nästan ett år - i tisdags var det äntligen dags

Dagen gick av stapeln i Oslo nu i tisdags, och platsen för dagen var den internationellt kända arenan Spektrum där en rad världsartister har uppträtt genom åren. Gott och väl 900 personer från hela Norden hade samlats för att få nya kontakter, ny inspiration och ny e-handelskunskap.

- Det har varit ett händelserikt år med många nya insikter. Vi har gjort vårt yttersta för att behålla kärnan i NXT samtidigt som vi har velat sätta vår prägel på eventet. Det var till exempel av den anledningen som vi valde att byta lokal, berättar Sanna Thurdin, eventchef på Ehandel.se.

Fokuserade på konkreta tips

Bland nordiska e-handlare är det inte helt ovanligt att man väljer ett annat nordiskt land som första externa marknad att expandera till. Att länderna ligger nära varandra innebär att marknaderna är helt lika varandra. Som flera norska e-handelsaktörer har sagt till oss på redaktionen under de senaste åren; "I Sverige har ni många e-handelsföretag som omsätter hundra eller ett par hundra miljoner, i Norge har vi en rad mindre aktörer och sen har vi Komplett".


Sanna Thurdin och Massi Najimi från Ehandel.se 

På samma sätt har Finlands och Danmarks e-handelsmarknader också beskrivits som annorlunda än den svenska, sett till exempelvis handelsmönster, föredragna betalsätt och e-handelsföretagens struktur.

Men en sak som förmodligen förenar e-handlarna är viljan att förbättra sina verksamheter för att på så sätt nå tillväxt. Och var det något man märkte av på veckans NXT-konferens så var det förekomsten av konkreta e-handelstips. Inspiration i all ära, men självklart vill man också ha med sig något handfast att arbeta vidare med när det är dags för resan hem till kontoret igen.

"Spamma inte dina kunder"

Bland årets talare fanns till exempel e-handelsexperten och författaren Benjamin Gundgaard och grundaren av e-handelsleverantören Sleeknote Mogens Møller, båda från Danmark.

Annons

Benjamin Gundgaard delade med sig av sina tio främsta e-handelstips, och varnade bland annat för att skicka identiska nyhetsbrev till alla kunder.

- Amazon skickar inte nyhetsbrev. Varför? För att det är spam. De skickar bara personaliserade mejl, konstaterade han bland annat.

Benjamin Gundgaard delade med sig av sina bästa e-handelstips

Han tyckte dessutom att fler e-handlare skulle kunna bli bättre på att visa upp sina produkter på ett tilltalande sätt. Även här är personlig anpassning att föredra i de flesta fall.

- Tänk dig om du hade kommit in på något av IKEA:s varuhus en lördag morgon och hela butiken hade rangordnats efter pris eller färg.

"Fast fashion" - framtiden?

Även Mogens Møller var inne på hur viktigt det är med personalisering. Genom att jämföra två olika sajter som tillhandahöll bokningstjänster för skidresor, kunde han slå fast två saker. Ett; valfrihet spelar ingen roll om kunden inte vet något om de olika alternativen, och två; det är sällan klokt att försöka tilltala precis alla.

- När de vänder sig till alla skidåkare i världen, vänder de sig egentligen inte till någon.

Temat på årets NXT var framtiden och de som var på plats kunde njuta av flera föreläsningar som syftade till att förbereda e-handlarna för vad som väntar runt hörnet.

Chiquelles vd Pouya Boland tog upp skillnaderna mellan traditionell modehandel och så kallad "fast fashion" och varnade för att för långa ledtider gör det svårare att konkurrera. När konsumenten vill ha det senaste snarast möjligt, duger det helt enkelt inte - varken ur försäljnings- eller hållbarhetssynpunkt - att planera år i förväg och att beställa onödigt stora upplagor av rädsla för att populära varor ska ta slut. Enligt Pouya Boland är det snarare "production on demand", det vill säga produktion efter kundernas efterfrågan, som är framtiden.

Chiquelles vd Pouya Boland om framtidens modebransch

 

Det mesta vet vi inte att vi inte vet

På eftermiddagen fick det samlade NXT-uppbådet ta del av en presentati
on från det norska e-handelsföretaget Dyrekassens vd och grundare Roger Holthe Olsen. Hans bolag fick för något år sedan ett rejält uppsving efter att i flera år ha haft en ganska blygsam utveckling.

LÄS ÄVEN: E-handelsraketen slog 26 miljoner - tar in ny storägare

Budskapet inför framtiden var att det finns inga genvägar utan man måste ge kunderna det de vill ha, oavsett om det handlar om smidig logistik, ett brett sortiment eller något annat. Konkurrerar man med internationella giganter är det naivt att tro att man inte skulle behöva minst lika bra som dem, påminde han sina lyssnare.

Dessutom fick publiken möta innovationsexperterna Nancy Rademaker och Robin Teigland, som båda lyfte fram att det svåraste med framtiden är att vi egentligen inte vet så mycket om den. Robin Teigland visade i ett cirkeldiagram att det vi vet utgör en väldigt liten del jämfört med det vi inte vet så mycket om. Den i särklass största delen är dock sådant som vi ännu inte ens vet att vi inte vet något om.

Robin Teigland påminde om att framtiden till stor del är helt okänd

- Även om vi det här året fokuserade mycket på framtiden, så är det viktigt att också leva i nuet. Vi på Ehandel.se tycker att alla e-handlare förtjänar framgång, och det är egentligen det som är tanken med hela NXT Nordic. Att skapa ett möte där e-handelsaktörer från olika länder kan utbyta tankar och erfarenheter för att på så vis hjälpa varandra framåt. Det känns som att vi har lyckats bra med det på årets NXT, både vad gäller talarna, och möjligheterna för företagen att samverka med varandra framåt, säger Sanna Thurdin.

"Lite av en dröm för mig"

En av dem som syntes till i årets NXT-mingel var Ole Martin Evensmo, som var den som grundade både Ehandel.com och NXT. Efter att de senaste åren ha varit organisatören bakom hela konferensen, kunde han i sin nya roll som e-handelsleverantör det här året koncentrera sig på att vara en av deltagarna.

- Det har väl egentligen blivit det jag drömde om när jag startade det. En nordisk mötesplats där folk kan mötas över landsgränserna och olika branscher för att diskutera framtidens utmaningar, säger han, och fortsätter:

- För mig personligen var det väldigt viktigt att konferensen skulle växa vidare, och att det inte skulle läggas ner eller att man hade levererat något dåligt, för det hade varit väldigt tråkigt. Så det var roligt att se att NXT kom till Oslo Spektrum. Det var lite av en dröm för mig att det skulle bli så, jag vågade bara aldrig. Så både det och att det har blivit fler nordiska deltagare och utställare, det har gett konceptet ett mervärde.

Ole Martin Evensmo grundade NXT och Ehandel.com

Varför är det viktigt att ha en så pass stor konferens i Norden, tycker du?

- Jag tror att mycket handlar om att dela erfarenheter och i Norden har många samma utmaningar. Och självklart inspiration. Man sitter ofta på varsitt kontor och då kan det vara bra ibland att få lite nya tankar.

Har du någon speciell drömgäst du skulle vilja se på kommande NXT-konferenser?

- Jack Ma eller Jeff Bezos är de ultimata talarna. Så det är bara att jobba på.

Ny stad 2020?

Vad händer då med NXT framöver? Oavsett hur det blir med ett eventuellt deltagande från Amazons och Alibabas grundare, så finns det för Sanna Thurdin ingen tvekan om att konferensen går en ljus framtid till mötes.

Faktum är att NXT dessutom kan flytta utanför Norges gränser redan nästa år.

- Det blir ett NXT i Norge även nästa år, och det finns dessutom stora planer på att ta NXT till Stockholm år 2020.

LÄS ÄVEN: Jollyrooms Ole Sauar tog hem NXT Nordic Profile of the Year

Annons