Nådde 1 miljon på ett halvår – tvingas nu till fortsatt tillväxt

Sex månader efter att Peter Höjman tog över Evofilm.se står det klart att ingenting blev som det var tänkt.

- En sak som var viktig för mig är att det här bolaget aldrig kan bli stort eftersom marknaden är för liten. Det finns en begränsning. Jag vill aldrig mer ha som mål att bygga ett bolag. Jag har redan gjort den resan och lärt mig jättemycket. Det är inget mål för mig längre.

Så formulerade e-handelsprofilen Peter Höjman sig när han tidigare i år berättade om sitt nya e-handelsprojekt Evofilm.se. Att sälja självhäftande solfilm till bilrutor såg han som ett spännande koncept för att det enligt honom fyllde en lucka på marknaden, men också för att det var ett affärsupplägg som gick att behålla i en liten skala.

Annons

Tusen order på tre månader

I februari var tanken att nå cirka en miljon kronor i försäljning under 2017. De kommande åren kunde komma att betyda inkomster på runt 2-3 miljoner genom försäljning i bland annat våra nordiska grannländer, men Peter Höjman såg ingen risk för att han skulle behöva anställa mer personal, och hans ambition var att ha kvar verksamheten i sitt garage.

Ett halvår senare står det dock klart att det inte blev mycket som gick enligt planen. Evofilm har redan nått målet för helåret och under sommaren kom det in över tusen order på tre månader.

- Tillväxten första halvåret 2016 har varit helt galen. Jag kunde aldrig drömma om att det skulle finnas en sådan efterfrågan på våra produkter jämfört med tidigare år efter att vi hade justerat konceptet och kommunikationen lite. Plötsligt förstod folk vad vår produkt kan göra för dem, skriver Peter Höjman i ett mail till Ehandel.se.

Fick lämna garaget och engagera familjen

Den oväntade ordertillströmningen ledde till att Peter Höjman fick lämna garaget bakom sig och istället införskaffa en ny lokal med en yta på hundra kvadratmeter. Genom att ta sin familj till hjälp har han dock lyckats undvika att anställa någon.

Peter Höjmans sambo har gått ner i arbetstid för att hinna hjälpa honom med alla solfilmsbeställningar, och familjens tonårsbarn har tillbringat delar av sommarlovet med att packa varor åt Evofilms kunder.

- Varje order produceras på beställning så vi jobbade ibland dygnet runt. Trycket var så hårt att vi tvingades stänga av alla kanaler in, all kundtjänst, och vi hann bara läsa mailen på helgerna, minns han.

"Vill ju se vart det tar vägen"

Mitt under högsäsongen drogs Evofilm även med leveransproblem eftersom leveransen av solfilm som skulle räcka till större delen av året, visade sig vara av dålig kvalitet. Nu säger sig Peter Höjman, som tidigare har arbetat med e-handel för bland annat Bygghemmas räkning, för första gången ha fått upp ögonen för vad det innebär att sälja säsongsbetonade varor.

- Vi kommer att förbereda oss betydligt bättre inför nästa års högsäsong med förproduktion av populära modeller och vi kommer att bygga lager av allt det som behövs för att vi ska kunna leverera. Dessutom kommer jag att i höst besöka våra leverantörer för att själv på plats säkerställa de relationer och den leveranssäkerhet som krävs för att säkra företagets tillväxt, skriver han.

Annons

Evofilm ser enligt Peter Höjman i dagsläget ut att kunna nå 1,5 miljoner kronor i omsättning i år, och 2,5 miljoner 2018. Att på sikt nå tio miljoner är “inte orealistiskt”, enligt den inbitne entreprenören.

- Oavsett vad jag vill så tvingas vi nog anpassa oss till marknadens efterfrågan även om det innebär att jag måste överge mina tidigare mål om småskalighet och inga anställda. Vi får se. Alternativet vore att sälja bolaget nu, men det vill jag inte. Jag vill ju se vart det tar vägen, avslutar han.

Annons