Annons

Nådde 1 miljon på ett halvår - tvingas nu till fortsatt tillväxt Peter Höjmans e-handel gick för bra

Nådde 1 miljon på ett halvår - tvingas nu till fortsatt tillväxt

2017-09-05 15:30

Sex månader efter att Peter Höjman tog över Evofilm.se står det klart att ingenting blev som det var tänkt.

- En sak som var viktig för mig är att det här bolaget aldrig kan bli stort eftersom marknaden är för liten. Det finns en begränsning. Jag vill aldrig mer ha som mål att bygga ett bolag. Jag har redan gjort den resan och lärt mig jättemycket. Det är inget mål för mig längre.

Så formulerade e-handelsprofilen Peter Höjman sig när han tidigare i år berättade om sitt nya e-handelsprojekt Evofilm.se. Att sälja självhäftande solfilm till bilrutor såg han som ett spännande koncept för att det enligt honom fyllde en lucka på marknaden, men också för att det var ett affärsupplägg som gick att behålla i en liten skala.

Tusen order på tre månader

I februari var tanken att nå cirka en miljon kronor i försäljning under 2017. De kommande åren kunde komma att betyda inkomster på runt 2-3 miljoner genom försäljning i bland annat våra nordiska grannländer, men Peter Höjman såg ingen risk för att han skulle behöva anställa mer personal, och hans ambition var att ha kvar verksamheten i sitt garage.

Ett halvår senare står det dock klart att det inte blev mycket som gick enligt planen. Evofilm har redan nått målet för helåret och under sommaren kom det in över tusen order på tre månader.

- Tillväxten första halvåret 2016 har varit helt galen. Jag kunde aldrig drömma om att det skulle finnas en sådan efterfrågan på våra produkter jämfört med tidigare år efter att vi hade justerat konceptet och kommunikationen lite. Plötsligt förstod folk vad vår produkt kan göra för dem, skriver Peter Höjman i ett mail till Ehandel.se.

Fick lämna garaget och engagera familjen

Den oväntade ordertillströmningen ledde till att Peter Höjman fick lämna garaget bakom sig och istället införskaffa en ny lokal med en yta på hundra kvadratmeter. Genom att ta sin familj till hjälp har han dock lyckats undvika att anställa någon.

Annons
Annons

Peter Höjmans sambo har gått ner i arbetstid för att hinna hjälpa honom med alla solfilmsbeställningar, och familjens tonårsbarn har tillbringat delar av sommarlovet med att packa varor åt Evofilms kunder.

- Varje order produceras på beställning så vi jobbade ibland dygnet runt. Trycket var så hårt att vi tvingades stänga av alla kanaler in, all kundtjänst, och vi hann bara läsa mailen på helgerna, minns han.

"Vill ju se vart det tar vägen"

Mitt under högsäsongen drogs Evofilm även med leveransproblem eftersom leveransen av solfilm som skulle räcka till större delen av året, visade sig vara av dålig kvalitet. Nu säger sig Peter Höjman, som tidigare har arbetat med e-handel för bland annat Bygghemmas räkning, för första gången ha fått upp ögonen för vad det innebär att sälja säsongsbetonade varor.

- Vi kommer att förbereda oss betydligt bättre inför nästa års högsäsong med förproduktion av populära modeller och vi kommer att bygga lager av allt det som behövs för att vi ska kunna leverera. Dessutom kommer jag att i höst besöka våra leverantörer för att själv på plats säkerställa de relationer och den leveranssäkerhet som krävs för att säkra företagets tillväxt, skriver han.

Evofilm ser enligt Peter Höjman i dagsläget ut att kunna nå 1,5 miljoner kronor i omsättning i år, och 2,5 miljoner 2018. Att på sikt nå tio miljoner är “inte orealistiskt”, enligt den inbitne entreprenören.

- Oavsett vad jag vill så tvingas vi nog anpassa oss till marknadens efterfrågan även om det innebär att jag måste överge mina tidigare mål om småskalighet och inga anställda. Vi får se. Alternativet vore att sälja bolaget nu, men det vill jag inte. Jag vill ju se vart det tar vägen, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta