Annons

Nätbutiker anmäls för brott mot personuppgiftslagen

Nätbutiker anmäls för brott mot personuppgiftslagen

2014-06-25 09:13

Sveriges Konsumenter anmäler Ticnet, Cdon, Ikea, Adlibris och booking.com för brott mot personuppgiftslagen (PUL). Organisationen hävdar att man upptäckt fem kränkningar av den personliga integriteten vid en granskning av nätbutikerna.

Sveriges Konsumenter har under våren granskat 12 nätbutiker och anmäler nu 5 av de granskade företagen till Datainspektionen för brott mot personuppgiftslagen. Konsumentorganisationen hävdar att man upptäckt flera kränkningar av den personliga integriteten bland de anmälda företagen Ticnet, CDON, IKEA, Adlibris och Booking.com.

Bland annat handlar det om att företagen kartlägger personers köpvanor utan ett aktivt och individuellt samtycke, och att uppgifterna förs vidare. Man tycker även att de avtalsvillkor man måste godkänna för att få handla är onödigt långa och svårbegripliga.
– Vår granskning visar på en oroväckande systematisk övervakning av människor som handlar på nätet. För att kunna skicka stora mängder, ofta skräddarsydd, reklam är det många nätbutiker som kraftigt överskrider sina befogenheter, säger Maria Wiezell, konsumenträttslig expert på Sveriges Konsumenter.

Ställer nya krav

Nu kräver organisationen att nätbutikerna blir tydligare med hur de lagrar, använder och förmedlar kundernas personuppgifter. Man vill också ha ett slut på obegripliga och långa avtalsvillkor, samt att det ska vara möjlighet för privatpersoner att kunna radera sina personuppgifter.

CDON är en av de berörda företagen och de välkomnar att frågan uppmärksammas och att man följer rådande lagar.
– Vi har varit i kontakt med dem och bett om ett klargörande kring hur de anser att CDON.com brister. Vi har också varit i kontakt med Datainspektionen som inte har mottagit någon anmälan mot CDON.com. Därför finns det inte mer att säga just nu. Självklart ska vi leva upp till de regler och lagar som finns, och vår bild är att CDON.com gör det, säger Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på CDON Group.
Förutom de anmälda nätbutikerna granskades även Bauhaus, Nelly, Jollyroom, Brandos, Zalando, Blocket och Ellos. Den senare, Ellos, har tidigare varit granskad av Datainspektionen.

Källa: Press
 
Uppdatering:
Adlibris har följande kommentar:
– Vi tycker att det här är en viktig fråga och det är bra att den uppmärksammas. Vi på Adlibris har alltid varit angelägna om att hantera kunduppgifter på ett korrekt och ansvarsfullt sätt, vi är givevtis också måna om att följa rådande lagstiftning. När det gäller den text om Adlibris som Sveriges Konsumenter refererar till i sin rapport så har den prövats av Datainspektionen tidigare med slutsatsen att det är korrekt hantering. Skulle det ändå visa sig att det finns brister i vår hantering av kunduppgifter så kommer vi självklart att åtgärda det, meddelar Linnéa Wiklund, PR-ansvarig på Adlibris.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Johan W
2014-06-25 12:38

Det är komiskt hur det alltid gnälls hur man än gör.

Det är väl bättre att få riktad reklam än reklam för något man är helt ointresserad av? Samma sak när man surfar på internet och får upp reklam för tjänster eller produkter som man kan vara intresserad av istället för "Vinn 100 miljoner på jackpot" eller?

Långa avtalsvillkor måste man ju ha för att täcka allting. När man inte har det så har man en del gnälliga kunder som gör allt för att komma undan att betala. De läser inte villkoren när de skall handla, bara när de försöker komma undan.

När man inte har korrekta villkor så klagas det också.

Hur ska de ha det?

Annons
48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

Slår ihop delar av verksamheten med Trademax i Helsingborg.

Annons
Annons
Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Lagret är nu up-and-running.

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

100-årigt miljardföretag lanserar ny <nobr>e-handel</nobr> för B2B

100-årigt miljardföretag lanserar ny e-handel för B2B

"Ett stort steg för att underlätta i kundens vardag."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygger vidare på sitt hemimperium.

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

Annons
Annons
E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem