Annons

Nätbutiker anmäls för brott mot personuppgiftslagen

Nätbutiker anmäls för brott mot personuppgiftslagen

2014-06-25 09:13

Sveriges Konsumenter anmäler Ticnet, Cdon, Ikea, Adlibris och booking.com för brott mot personuppgiftslagen (PUL). Organisationen hävdar att man upptäckt fem kränkningar av den personliga integriteten vid en granskning av nätbutikerna.

Sveriges Konsumenter har under våren granskat 12 nätbutiker och anmäler nu 5 av de granskade företagen till Datainspektionen för brott mot personuppgiftslagen. Konsumentorganisationen hävdar att man upptäckt flera kränkningar av den personliga integriteten bland de anmälda företagen Ticnet, CDON, IKEA, Adlibris och Booking.com.

Bland annat handlar det om att företagen kartlägger personers köpvanor utan ett aktivt och individuellt samtycke, och att uppgifterna förs vidare. Man tycker även att de avtalsvillkor man måste godkänna för att få handla är onödigt långa och svårbegripliga.
– Vår granskning visar på en oroväckande systematisk övervakning av människor som handlar på nätet. För att kunna skicka stora mängder, ofta skräddarsydd, reklam är det många nätbutiker som kraftigt överskrider sina befogenheter, säger Maria Wiezell, konsumenträttslig expert på Sveriges Konsumenter.

Ställer nya krav

Nu kräver organisationen att nätbutikerna blir tydligare med hur de lagrar, använder och förmedlar kundernas personuppgifter. Man vill också ha ett slut på obegripliga och långa avtalsvillkor, samt att det ska vara möjlighet för privatpersoner att kunna radera sina personuppgifter.

CDON är en av de berörda företagen och de välkomnar att frågan uppmärksammas och att man följer rådande lagar.
– Vi har varit i kontakt med dem och bett om ett klargörande kring hur de anser att CDON.com brister. Vi har också varit i kontakt med Datainspektionen som inte har mottagit någon anmälan mot CDON.com. Därför finns det inte mer att säga just nu. Självklart ska vi leva upp till de regler och lagar som finns, och vår bild är att CDON.com gör det, säger Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på CDON Group.
Förutom de anmälda nätbutikerna granskades även Bauhaus, Nelly, Jollyroom, Brandos, Zalando, Blocket och Ellos. Den senare, Ellos, har tidigare varit granskad av Datainspektionen.

Källa: Press
 
Uppdatering:
Adlibris har följande kommentar:
– Vi tycker att det här är en viktig fråga och det är bra att den uppmärksammas. Vi på Adlibris har alltid varit angelägna om att hantera kunduppgifter på ett korrekt och ansvarsfullt sätt, vi är givevtis också måna om att följa rådande lagstiftning. När det gäller den text om Adlibris som Sveriges Konsumenter refererar till i sin rapport så har den prövats av Datainspektionen tidigare med slutsatsen att det är korrekt hantering. Skulle det ändå visa sig att det finns brister i vår hantering av kunduppgifter så kommer vi självklart att åtgärda det, meddelar Linnéa Wiklund, PR-ansvarig på Adlibris.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Johan W
2014-06-25 12:38

Det är komiskt hur det alltid gnälls hur man än gör.

Det är väl bättre att få riktad reklam än reklam för något man är helt ointresserad av? Samma sak när man surfar på internet och får upp reklam för tjänster eller produkter som man kan vara intresserad av istället för "Vinn 100 miljoner på jackpot" eller?

Långa avtalsvillkor måste man ju ha för att täcka allting. När man inte har det så har man en del gnälliga kunder som gör allt för att komma undan att betala. De läser inte villkoren när de skall handla, bara när de försöker komma undan.

När man inte har korrekta villkor så klagas det också.

Hur ska de ha det?

Annons
Bygghemmas mäktiga milstolpe: Krossade miljarden i Q1

Bygghemmas mäktiga milstolpe: Krossade miljarden i Q1

Men resultatet försämrades rejält.

Annons
Annons
Amazon slog 440 miljarder - på ett enda kvartal

Amazon slog 440 miljarder - på ett enda kvartal

Över en miljard dollar i vinst.

Hon lämnar trädgårdsbranschen - tar över Lykos retailverksamhet

Hon lämnar trädgårdsbranschen - tar över Lykos retailverksamhet

Ska öka försäljningen offline.

En miljon Kinapaket mottagna - PostNord gör storförlust

En miljon Kinapaket mottagna - PostNord gör storförlust

"Hanteringen har i allt väsentligt fungerat enligt plan".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nya EU-kravet: Mer transparens hos <nobr>e-handlarna</nobr>

Nya EU-kravet: Mer transparens hos e-handlarna

Ska vara tydligt varför produkter rankas som de gör.

NetOnNet börjar med hemleverans samma dag

NetOnNet börjar med hemleverans samma dag

Ska nå stora delar av Sverige.

Elevens nya VD:

Elevens nya VD: "Rätt sortiment hellre än brett sortiment"

Har anlitat varumärkesbyrå och riktar in sig mot ny målgrupp.

Annons
Annons
Fraktbolaget lanserar portal:

Fraktbolaget lanserar portal: "Lättare att planera sitt liv"

Digital uppgradering efter att man fått IKEA som kund.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Eivy söker:

Eivy söker Brand Markering Manager

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta