Annons

Nätbutiker anmäls för brott mot personuppgiftslagen

Nätbutiker anmäls för brott mot personuppgiftslagen

2014-06-25 09:13

Sveriges Konsumenter anmäler Ticnet, Cdon, Ikea, Adlibris och booking.com för brott mot personuppgiftslagen (PUL). Organisationen hävdar att man upptäckt fem kränkningar av den personliga integriteten vid en granskning av nätbutikerna.

Sveriges Konsumenter har under våren granskat 12 nätbutiker och anmäler nu 5 av de granskade företagen till Datainspektionen för brott mot personuppgiftslagen. Konsumentorganisationen hävdar att man upptäckt flera kränkningar av den personliga integriteten bland de anmälda företagen Ticnet, CDON, IKEA, Adlibris och Booking.com.

Bland annat handlar det om att företagen kartlägger personers köpvanor utan ett aktivt och individuellt samtycke, och att uppgifterna förs vidare. Man tycker även att de avtalsvillkor man måste godkänna för att få handla är onödigt långa och svårbegripliga.
– Vår granskning visar på en oroväckande systematisk övervakning av människor som handlar på nätet. För att kunna skicka stora mängder, ofta skräddarsydd, reklam är det många nätbutiker som kraftigt överskrider sina befogenheter, säger Maria Wiezell, konsumenträttslig expert på Sveriges Konsumenter.

Ställer nya krav

Nu kräver organisationen att nätbutikerna blir tydligare med hur de lagrar, använder och förmedlar kundernas personuppgifter. Man vill också ha ett slut på obegripliga och långa avtalsvillkor, samt att det ska vara möjlighet för privatpersoner att kunna radera sina personuppgifter.

CDON är en av de berörda företagen och de välkomnar att frågan uppmärksammas och att man följer rådande lagar.
– Vi har varit i kontakt med dem och bett om ett klargörande kring hur de anser att CDON.com brister. Vi har också varit i kontakt med Datainspektionen som inte har mottagit någon anmälan mot CDON.com. Därför finns det inte mer att säga just nu. Självklart ska vi leva upp till de regler och lagar som finns, och vår bild är att CDON.com gör det, säger Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på CDON Group.
Förutom de anmälda nätbutikerna granskades även Bauhaus, Nelly, Jollyroom, Brandos, Zalando, Blocket och Ellos. Den senare, Ellos, har tidigare varit granskad av Datainspektionen.

Källa: Press
 
Uppdatering:
Adlibris har följande kommentar:
– Vi tycker att det här är en viktig fråga och det är bra att den uppmärksammas. Vi på Adlibris har alltid varit angelägna om att hantera kunduppgifter på ett korrekt och ansvarsfullt sätt, vi är givevtis också måna om att följa rådande lagstiftning. När det gäller den text om Adlibris som Sveriges Konsumenter refererar till i sin rapport så har den prövats av Datainspektionen tidigare med slutsatsen att det är korrekt hantering. Skulle det ändå visa sig att det finns brister i vår hantering av kunduppgifter så kommer vi självklart att åtgärda det, meddelar Linnéa Wiklund, PR-ansvarig på Adlibris.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Johan W
2014-06-25 12:38

Det är komiskt hur det alltid gnälls hur man än gör.

Det är väl bättre att få riktad reklam än reklam för något man är helt ointresserad av? Samma sak när man surfar på internet och får upp reklam för tjänster eller produkter som man kan vara intresserad av istället för "Vinn 100 miljoner på jackpot" eller?

Långa avtalsvillkor måste man ju ha för att täcka allting. När man inte har det så har man en del gnälliga kunder som gör allt för att komma undan att betala. De läser inte villkoren när de skall handla, bara när de försöker komma undan.

När man inte har korrekta villkor så klagas det också.

Hur ska de ha det?

Annons
Mångmiljardhandel till salu - grundaren överger <nobr>e-handeln</nobr>

Mångmiljardhandel till salu - grundaren överger e-handeln

Ska satsa allt på blockchain.

Annons
Annons
Den blir årets julklapp på nätet enligt <nobr>e-handlarna</nobr>

Den blir årets julklapp på nätet enligt e-handlarna

Ledtråd: Det är inte en elcykel.

Allt fler julhandlar i mobilen - snittorder på 900 kronor

Allt fler julhandlar i mobilen - snittorder på 900 kronor

Mobilen står för hälften av alla order.

Betalkorten tappar när allt fler vill <nobr>e-handla</nobr> med faktura

Betalkorten tappar när allt fler vill e-handla med faktura

Kraftigt ökat intresse för fakturabetalning, enligt Svensk Handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Julas Sverige-vd får gå - nästa chef måste kunna e-handel

Den svenska tillväxten har inte motsvarat förväntningarna.

Kommer PostNord att överleva Kinaposten?

Kommer PostNord att överleva Kinaposten?

Kommunikationsdirektören: "Utrymmet på Arlanda är på väg att ta slut".

Annons
Annons
E-handlare julökar med 70% - väntar 700 order i december

E-handlare julökar med 70% - väntar 700 order i december

Wink-wink omsätter nu 2 miljoner kronor i Sverige.

Jetshop-grundaren ny ägare i nätboxen Testagram

Hon lämnar över sin e-handelsbebis.

Kaos på Lekmer efter 200 000 order under Black Friday

Kaos på Lekmer efter 200 000 order under Black Friday

Många kunder ska fortfarande inte ha fått sina varor.

Då går gränsen för säker leverans före jul

Vi avslöjar: Då går gränsen för säker leverans före jul

PostNord, DHL och DB Schenker ger besked om sista julveckan.

2
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.