Annons

Nätbutiker och importörer slutar sälja bajskaffe

Nätbutiker och importörer slutar sälja bajskaffe

2013-09-18 13:47

Den eftertraktade kaffesorten Kopi Luwak, som ska vara en av världens dyraste kaffebönor med ett kilopris på flera tusen kronor, slängs nu ut av nätbutiker och importörer.

Kaffet Kopi Luwak framställs genom att Palmmårdar (Civet-katter) äter kaffebönor som sedan passerar genom djurets tarmsystem. Bajset med bönorna plockas sedan upp och förädlas och säljs vidare som ett exklusivt kaffe.

Efter upptäckten att denna process givit kaffet en speciell smak som uppskattats av många har det tyvärr byggts upp en industri kring Palmmårdarna. En industri som synats av brittiska BBC i en dokumentär och där djurrättsorganisationen WSPA drivit frågan vidare:

– I Sverige har vi hittat fem återförsäljare. En av dem, det svenskdanska företaget Coolstuff, har redan tidigare beslutat att sluta sälja Kopi Luwak av djurskyddsskäl. Vi kommer att kontakta de fyra andra för att informera om djurplågeriet bakom Kopi Luwak och föreslå att de slutar sälja produkten tills de kan garantera att den är 100 % burfri, säger Elisabeth Tjärnström, kampanjansvarig på WSPA Sverige.

Palmmårdarna tvångsmatas numera med bönor och lever inte i speciellt bra förhållanden. Och nu tar fler importörer och nätbutiker bort det exklusiva kaffet ur sina sortiment.

Det finns inga garantier

Kaffeimportören Johan & Nyström har gått ut i ett pressmeddelande och meddelat att de nu måste ta bort produkten. Även om vissa leverantörer garanterar att det handlar om vildplockat bajskaffe så finns inga garantier.

– Även om vi har garantier att vår Luwak är vildfångad, så är det en i det stora hela smutsig industri. Någon 100 % certifiering att kaffe verkligen är vilt, finns heller inte, skriver Johan & Nyström.

Butikskedjan och nätbutiken Teknikmagasinet väljer också att med omedelbar verkan ta bort produkten:

– Det här är första gången vi hör talas om de fruktansvärda förhållandena kring framställningen av Kopi Luwak-kaffet och vi kommer omedelbart sluta sälja produkten, säger Nils Nyman, Teknikmagasinets presstalesman.

Den renodlade nätbutiken Roliga Prylar har även de tagit avstånd ifrån Kopi Luwak:

– Efter nya uppgifter och debatten kring produktionen av kaffebönorna, har butiken nu valt att upphöra med att sälja kaffet på grund av osäkerheten som råder kring katternas levnadsförhållanden, skriver Roliga Prylar i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Annons
Annons
Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Uppdaterar företagets Pitstop-funktion.

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

Följer systerbutiken Eleven i att få en makeover.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Invigning: 11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Yta på 17 000 kvadratmeter.

2
Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

1
Annons
Annons
Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta