Annons

Näthandeln med mode tappade i början av året

Näthandeln med mode tappade i början av året

2014-02-11 09:28

Modehandeln har fått en hyfsad start på året. Försäljningen av kläder visar en marginell ökning och skor pekar kraftigt uppåt i januari jämfört med samma månad förra året. Däremot var det minus på nätet under årets första månad enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex mäter försäljningstillväxten i fackhandeln och ger en indikation på försäljningsutvecklingen. Från och med januari i år redovisas även e-handelsförsäljningen i Stilindex.
– E-handeln blir en allt viktigare del av detaljhandeln och inte minst för modehandeln. Därför är det viktigt att inte bara följa utvecklingen i butikerna utan även i e-handeln. Stilindex kommer därför att presentera även hur näthandeln utvecklas framöver, för att kunna prata om hela modehandelns framfart, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
Årets första stilindex visar att försäljningen av kläder, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,5 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Försäljningen av skor ökade med hela 9,1 procent under samma period.

Sämre gick det däremot på nätet. Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, minskade med 2 procent under januari jämfört med samma månad förra året.
– Förklaringen till e-handelsnedgången i januari är förmodligen ökade returer efter den kraftiga uppgång på omkring 20 procent som våra siffror preliminärt visar för e-handeln i december, säger Mikael Sandström.

Villkoren måste ändras

Returer är som vi vet ett hett ämne inom e-handeln. De är också något som påverkar Stilindex då Svensk Handel Stil även mäter hur mycket kläder som skickas tillbaka.
– Det är en väldigt hög returgrad för e-handeln, vilket beror på de generösa villkoren som många av e-handlarna har. I Tyskland har man lagstiftning på att returerna ska vara gratis och där har det utvecklats en kultur där man regelmässigt beställer mer än man är intresserad av att köpa. Det börjar utvecklas en liknande kultur här, säger  Mikael Sandström.
Och de generösa villkoren, både för returer och tiden man har rätt att skicka tillbaka varorna, är något som e-handlarna måste tänka över om man vill nå lönsamhet enligt Sandström.
– När man slutar att slåss om marknadsandelar och i stället vill fokusera på lönsamhet tror jag att man måste ändra villkoren.

Källor: Press, SvD

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta