Annons

Näthandlarnas Cyber Monday slog nya rekord

Näthandlarnas Cyber Monday slog nya rekord

2013-12-04 09:19

Fredagen den 29 november kampanjade e-handelssverige under vad som kommit att kallas Black Friday. Denna fredag följs upp av Cyber Monday som inträffar efter helgen. En dag där amerikanska e-handlare ofta erbjuder unika erbjudanden för att locka till köp. Inte oväntat slog även årets Cyber Monday nya rekord och även i Sverige rapporteras stora ökningar.

Måndagen som precis passerat är traditionellt sett e-handlarnas dag, i alla fall i USA, där man instiftat Cyber Monday. En rea-dag som är tänkt att starta julhandeln på nätet och där det är fullt fokus på e-handel och inget annat.

Analysföretaget comScore meddelar att Cyber Monday i år nådde 1,735 miljarder dollar i nätförsäljning i USA, att jämföra med förra årets 1,465 miljarder. Detta är dock inte inkluderat mobil handel som vi alla vet exploderar just nu.

Företaget Adobe som även följer den digitala måndagen i mobila kanaler rapporterar en siffra på 2,29 miljarder dollar i onlineförsäljning. Adobe klockade även in årets Black Friday på 1,93 miljarder dollar. Hela Thanksgivinghelgen i USA har alltså rullat in många miljarder för landets e-handlare, över 5 miljarder dollar om man får tro comScore.

Sminkborstarna flög av hyllorna

Även om svenska e-handlare i år verkar ha satsat på Black Friday var det givetvis flera som även körde Cyber Monday-kampanjer. En av dessa var merförsäljningskanalen Fyndiq som kampanjade ganska hårt under måndagen, med rabatter upp till 30 procent och fri frakt. Något som ska ha resulterat i nya rekord för fyndvaruhuset.

Fyndiq rapporterar att de under måndagen sålde mer än 20 000 produkter och att många av deras kunder, e-handlarna, skall ha fått en bra start på julhandeln.

– En rolig detalj är att under dygnets sista 45 minuter såldes det lika mycket som under en hel genomsnittsdag i april förra året. Då var det ett härligt vinande i servrarna, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.

Under Fyndiqs 24 timmar långa rea var de mest populära produkterna sminkborstar följt av touchvantar.

 

Källa: IR (1, 2), Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

1
Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta