Annons

Näthandlarnas Cyber Monday slog nya rekord

Näthandlarnas Cyber Monday slog nya rekord

2013-12-04 09:19

Fredagen den 29 november kampanjade e-handelssverige under vad som kommit att kallas Black Friday. Denna fredag följs upp av Cyber Monday som inträffar efter helgen. En dag där amerikanska e-handlare ofta erbjuder unika erbjudanden för att locka till köp. Inte oväntat slog även årets Cyber Monday nya rekord och även i Sverige rapporteras stora ökningar.

Måndagen som precis passerat är traditionellt sett e-handlarnas dag, i alla fall i USA, där man instiftat Cyber Monday. En rea-dag som är tänkt att starta julhandeln på nätet och där det är fullt fokus på e-handel och inget annat.

Analysföretaget comScore meddelar att Cyber Monday i år nådde 1,735 miljarder dollar i nätförsäljning i USA, att jämföra med förra årets 1,465 miljarder. Detta är dock inte inkluderat mobil handel som vi alla vet exploderar just nu.

Företaget Adobe som även följer den digitala måndagen i mobila kanaler rapporterar en siffra på 2,29 miljarder dollar i onlineförsäljning. Adobe klockade även in årets Black Friday på 1,93 miljarder dollar. Hela Thanksgivinghelgen i USA har alltså rullat in många miljarder för landets e-handlare, över 5 miljarder dollar om man får tro comScore.

Sminkborstarna flög av hyllorna

Även om svenska e-handlare i år verkar ha satsat på Black Friday var det givetvis flera som även körde Cyber Monday-kampanjer. En av dessa var merförsäljningskanalen Fyndiq som kampanjade ganska hårt under måndagen, med rabatter upp till 30 procent och fri frakt. Något som ska ha resulterat i nya rekord för fyndvaruhuset.

Fyndiq rapporterar att de under måndagen sålde mer än 20 000 produkter och att många av deras kunder, e-handlarna, skall ha fått en bra start på julhandeln.

– En rolig detalj är att under dygnets sista 45 minuter såldes det lika mycket som under en hel genomsnittsdag i april förra året. Då var det ett härligt vinande i servrarna, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.

Under Fyndiqs 24 timmar långa rea var de mest populära produkterna sminkborstar följt av touchvantar.

 

Källa: IR (1, 2), Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

Annons
Annons
Kundernas beslutsångest är hög när de <nobr>e-handlar</nobr> till barn

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare/Webadministratör

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta