Annons

Nagelsalong slår igen efter Grouponkampanj

Nagelsalong slår igen efter Grouponkampanj

2012-08-17 09:07

I en artikel i Dagens Nyheter berättar Lucilla Ybrandt som driver nagelsalongen Nail Fashion i Stockholm, att hon nu lägger ner sin salong efter en Grouponkampanj. Groupon övertalade Lucilla att avtala om fler kunder än hon trodde att hon klarade av – sedan sålde de dubbelt så många kuponger.

För inte så länge sedan berättade vi om hur anmälningarna mot Groupon blir allt fler hos Konsumentverket. Nu börjar det även träda fram företag som samarbetat med Groupon, något som inte heller det alltid verkar vara smärtfritt.
– Jag hade räknat ut att jag skulle hinna med 125 kunder som skulle fylla sommarens luckor, men han sa 250. Han pressade på och sa hela tiden ”Du är så duktig, det klarar du”. Till slut gick jag med på att de skulle få sälja 150 kuponger, berättar Lucilla Ybrandt.
Men Groupon höll sig inte till avtalet om 150 kuponger utan i stället hörde 300 kunder av sig och ville ha tid i salongen.
– Jag satt i telefon nästan oavbrutet i två veckor, först bokade jag bara för brinnande livet och sedan fick jag försöka förklara för arga kunder varför jag inte hade tider förrän om flera månader, säger hon.

Gav 20 kronor per kund

De många extra bokningarna tvingade Lucilla att jobba tio till tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan. Till slut orkade hon inte mer och tog in extrahjälp som kostade mer än vad Groupon betalade.

Av det kraftigt rabatterade priset som kunderna betalde via Groupon fick Lucilla bara 40 procent, Groupon behöll 60 procent. Hon har räknat ut att efter skatt har hon tjänat ungefär 20 kronor på varje kund och hennes planerade sommarkampanj gav henne jobb i stort sett utan betalning fram till nyår. Något som nu gjort att hon tagit beslutet att stänga sin salong som hon drivit i sex år.

– Jag vill inte arbeta tolv timmar per dag och jag vill kunna ta semester, säger Lucilla Ybrandt.

Det har diskuterats en hel del i vårt forum angående Groupon och deras affärsmodell. E-handlare som använt sig av eller varit i kontakt med tjänsten får gärna dela med sig i diskussionerna.

Källa: Dagens Nyheter
via @Knivkungen
 
Uppdatering:
Enligt Groupon ska det finnas missvisande information i DN:s artikel och de har publicerat ett svar som ni finner här. Rickard Strömgren, vd för Groupon Sverige, ger följande kommentar:
- Kritiken om brutna avtal och oklara villkor härrör sig framförallt till gamla avtal längre tillbaka i tiden med otydlig kommunikation. Därför har vi gjort många förbättringar för att företag ska känna trygghet i hur våra tjänster fungerar.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

webfumedia
2012-08-17 13:33

Det här låter ju helt sjukt. Men 20 kr hade ju vinsten blivit med 100 kunder som med 300 kunder, eller?

Fruktsam
2012-08-19 00:56

Om det är så att groupon inte höll sig till avtalet så är det ju bedrövligt och inget som hon skulle behöva stå till svars för (även om jag vet att verkligheten inte alltid fungerar så).
Sen kan jag väl ifrågasätta varför man ens går med på 150st kunder om förtjänsten är så dålig. Det känns som det borde finnas bättre marknadsföringsmetoder för det priset. Kan samtidigt förstå att det känns lockande.

Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons
TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta