Nagelsalong slår igen efter Grouponkampanj

I en artikel i Dagens Nyheter berättar Lucilla Ybrandt som driver nagelsalongen Nail Fashion i Stockholm, att hon nu lägger ner sin salong efter en Grouponkampanj. Groupon övertalade Lucilla att avtala om fler kunder än hon trodde att hon klarade av – sedan sålde de dubbelt så många kuponger.

För inte så länge sedan berättade vi om hur anmälningarna mot Groupon blir allt fler hos Konsumentverket. Nu börjar det även träda fram företag som samarbetat med Groupon, något som inte heller det alltid verkar vara smärtfritt.

– Jag hade räknat ut att jag skulle hinna med 125 kunder som skulle fylla sommarens luckor, men han sa 250. Han pressade på och sa hela tiden ”Du är så duktig, det klarar du”. Till slut gick jag med på att de skulle få sälja 150 kuponger, berättar Lucilla Ybrandt.

Annons
Annons

Men Groupon höll sig inte till avtalet om 150 kuponger utan i stället hörde 300 kunder av sig och ville ha tid i salongen.

– Jag satt i telefon nästan oavbrutet i två veckor, först bokade jag bara för brinnande livet och sedan fick jag försöka förklara för arga kunder varför jag inte hade tider förrän om flera månader, säger hon.

Gav 20 kronor per kund

De många extra bokningarna tvingade Lucilla att jobba tio till tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan. Till slut orkade hon inte mer och tog in extrahjälp som kostade mer än vad Groupon betalade.

Av det kraftigt rabatterade priset som kunderna betalde via Groupon fick Lucilla bara 40 procent, Groupon behöll 60 procent. Hon har räknat ut att efter skatt har hon tjänat ungefär 20 kronor på varje kund och hennes planerade sommarkampanj gav henne jobb i stort sett utan betalning fram till nyår. Något som nu gjort att hon tagit beslutet att stänga sin salong som hon drivit i sex år.

– Jag vill inte arbeta tolv timmar per dag och jag vill kunna ta semester, säger Lucilla Ybrandt.

Det har diskuterats en hel del i vårt forum angående Groupon och deras affärsmodell. E-handlare som använt sig av eller varit i kontakt med tjänsten får gärna dela med sig i diskussionerna.

Källa: Dagens Nyheter
via @Knivkungen
 
Uppdatering:
Enligt Groupon ska det finnas missvisande information i DN:s artikel och de har publicerat ett svar som ni finner här. Rickard Strömgren, vd för Groupon Sverige, ger följande kommentar:

- Kritiken om brutna avtal och oklara villkor härrör sig framförallt till gamla avtal längre tillbaka i tiden med otydlig kommunikation. Därför har vi gjort många förbättringar för att företag ska känna trygghet i hur våra tjänster fungerar.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!