Naken kvinna i Boozt Magazine – fälls för könsdiskriminering

Inte tillräckligt med kläder.

Skotillverkaren och varumärket Billi Bi har hamnat i trubbel efter att en av deras produkter visats upp i augustinumret av e-handlaren Boozts tidning. I ett uppslag i Boozt Magazine ska en privatperson ha hittat en naken kvinna på huk, bärandes ett par röda stövletter, något personen i fråga fann objektifierande av kvinnor.


Höstnumret av Boozt Magazine

Annons
Annons

"Inspirerat av Stuart Weitzman"

Enligt Billi Bi, som har svarat på anmälan till Reklamombudsmannen, så är detta ett vanligt sätt att marknadsföra damskor.

- Det är vanligt i branschen att göra reklam för damskor med kvinnliga modeller utan eller med lite kläder. Skälet är att fokus ska hamna på skon och inte på kläderna. I den aktuella reklamen har bolaget låtit sig inspireras av det internationella skomärket Stuart Weitzman och dess marknads­föring. Avsikten har på intet sätt varit att göra kvinnan till ett objekt, utan uteslutande att få fokus produkten – den röda stöveln. Bolaget har därför avsiktligt valt att tona ner bilden med dämpad svartvit belysning för att framhäva den klart röda stöveln, återger RO yttrandet från Billi Bi Copenhagen.

Produkten är i fokus med färg

Enligt Billi Bi så ska modellen i fråga även ha lagt ut bilden själv på sitt Instagramkonto "eftersom hon är stolt över den". Företaget meddelar också att eftersom modellen är klädd i skorna så finns det därmed en koppling till den marknadsförda produkten. Och eftersom att företaget visar upp skorna i färg, så ska de stå i kontrast mot bakgrunden och därmed rikta fokus mot produkten och inte kvinnan.

- Kvinnan i reklambilden har varken någon sådan pose eller befinner sig i en sådan miljö att det kan sägas att hon framställs som ett sexobjekt eller på annat sätt nedvärderande. Posen och miljön som valts syftar till att fokus på den marknads­förda produkten inte ska störas av annat. Som framgår av den jämförande reklamen torde inte en reklambild som den aktuella framstå som stridande mot ICC:s regler i en internationell kontext, meddelar Billi Bi till RO.

Reklamombudsmannen håller dock inte med utan fäller reklamen med ett ganska kort uttalande.

- Reklamombudsmannen finner att kvinnan i reklamen, genom att hon är naken, framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till den marknadsförda produkten skor, vilket är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Annonsen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler, skriver RO.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!