Annons

Naken kvinna i Boozt Magazine - fälls för könsdiskriminering

Naken kvinna i Boozt Magazine - fälls för könsdiskriminering

2018-10-30 10:12

Inte tillräckligt med kläder.

Skotillverkaren och varumärket Billi Bi har hamnat i trubbel efter att en av deras produkter visats upp i augustinumret av e-handlaren Boozts tidning. I ett uppslag i Boozt Magazine ska en privatperson ha hittat en naken kvinna på huk, bärandes ett par röda stövletter, något personen i fråga fann objektifierande av kvinnor.


Höstnumret av Boozt Magazine

"Inspirerat av Stuart Weitzman"

Enligt Billi Bi, som har svarat på anmälan till Reklamombudsmannen, så är detta ett vanligt sätt att marknadsföra damskor.

Annons
Annons
- Det är vanligt i branschen att göra reklam för damskor med kvinnliga modeller utan eller med lite kläder. Skälet är att fokus ska hamna på skon och inte på kläderna. I den aktuella reklamen har bolaget låtit sig inspireras av det internationella skomärket Stuart Weitzman och dess marknads­föring. Avsikten har på intet sätt varit att göra kvinnan till ett objekt, utan uteslutande att få fokus produkten – den röda stöveln. Bolaget har därför avsiktligt valt att tona ner bilden med dämpad svartvit belysning för att framhäva den klart röda stöveln, återger RO yttrandet från Billi Bi Copenhagen.

Produkten är i fokus med färg

Enligt Billi Bi så ska modellen i fråga även ha lagt ut bilden själv på sitt Instagramkonto "eftersom hon är stolt över den". Företaget meddelar också att eftersom modellen är klädd i skorna så finns det därmed en koppling till den marknadsförda produkten. Och eftersom att företaget visar upp skorna i färg, så ska de stå i kontrast mot bakgrunden och därmed rikta fokus mot produkten och inte kvinnan.

- Kvinnan i reklambilden har varken någon sådan pose eller befinner sig i en sådan miljö att det kan sägas att hon framställs som ett sexobjekt eller på annat sätt nedvärderande. Posen och miljön som valts syftar till att fokus på den marknads­förda produkten inte ska störas av annat. Som framgår av den jämförande reklamen torde inte en reklambild som den aktuella framstå som stridande mot ICC:s regler i en internationell kontext, meddelar Billi Bi till RO.

Reklamombudsmannen håller dock inte med utan fäller reklamen med ett ganska kort uttalande.

- Reklamombudsmannen finner att kvinnan i reklamen, genom att hon är naken, framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till den marknadsförda produkten skor, vilket är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Annonsen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler, skriver RO.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Annons
Annons
Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta