Napster ska utmana Spotify på hemmaplan

Musiktjänsten Napster ska ta sig an Europa och Spotify. Tjänsten finns redan i Storbritannien och Tyskland men nu ska Napster lanseras i 14 ytterligare länder, inklusive Sverige. Med satsningen hoppas Napster tredubbla sin användarbas.

Många minns nog Napster som fildelningssajten som gjorde det populärt att dela musik på nätet i slutet av 90-talet. Något som ledde till en mängd stämningsansökningar från flera stora skivbolag och sommaren 2001 stängdes Napster ner.

Napster återuppstod dock igen, fast den här gången som en betalsajt, och i dag är det ett varumärke som ägs av den amerikanska musiktjänsten Rhapsody sedan 2011.

Annons

Sedan tidigare finns musiktjänsten som ska ha 20 miljoner låtar i sin globala låtkatalog i Storbritannien och Tyskland. Men nu ska musiktjänsten ta upp kampen med Spotify i Sverige och ytterligare 13 andra europeiska länder.

Trång på marknaden

Men även om Napster på något sätt kan sägas ha banat vägen för strömmande tjänster så är det inte säkert att det blir en given succé i Europa. Allra tuffast kan det nog bli i Sverige där Spotify har en klar dominans på marknaden.

Priset för tjänsten ligger strax under hundralappen per månad och nya användare erbjuds även en 30-dagars prova-på-period.

Marknaden för strömmande musik blir allt trängre. Nyligen lanserade Google sin streamingtjänst, Google Music All Access. Det ryktas även att Apple är på väg att släppa sin variant som verkar gå under arbetsnamnet, iRadio, kanske till och med redan i nästa vecka under Apples årliga utvecklarkonferens i San Francisco. Det är dock oklart om eller när dessa tjänster kommer att lanseras i Europa.

Källa: CNET

Annons