Helgläsning: När hela e-handeln bygger på personalisering

Ehandel.se har träffat Hubertus Bessau, en av grundarna till MyMuesli som byggt ett miljonföretag genom att sälja personligt sammansatta blandningar av müsli.

Hur tar man fram en müsli som passar alla när en inte gillar russin, en annan inte gillar nötter och en tredje prompt vill ha med både russin och nötter? Man får givetvis göra en müsli som kan varieras efter tycke och smak.

Så tänkte Hubertus Bessau som grundade MyMuesli tillsammans med två studiekamrater i Tyskland 2007. De var överens om att det inte fanns någon müsli på marknaden som motsvarade vad som utlovades på förpackningen, och dessutom innehöll alla modeller minst en ingrediens som någon av dem inte tyckte om. Detta var ett problem med tanke på att de delade lägenhet och ville ha ett frukostalternativ som passade alla.

Annons

Rör istället för påsar

Idén till en personligt utformad müsli i snygga förpackningar tog form, och efter en undersökning bland vänner och bekanta ansåg de sig rätt så säkra på att de hade en produkt som skulle gå att sälja online. För att slippa problemet med förpackningsbilder som inte motsvaras av innehållet, valde de helt enkelt att inte ha någon bild på förpackningen, som för att sticka ut i mängden består av rör istället för påsar eller kartonger, som müsli ofta kommer i.

- Vi tänkte att vi kanske inte var de enda som hade det problemet så vi satte ihop ett litet företag, berättar Hubertus Bessau.

Företaget, som fick namnet MyMuesli, växte snabbt och från att de tre studiekamraterna packade och plockade müsli mer eller mindre hemma i lägenheten har de nu två produktionsanläggningar med specialbyggda maskiner som packar och levererar müslin på företagets marknader som numera är sex till antalet. Efter Tyskland, Österrrike och Schweiz blev det nämligen dags att göra entré i Storbritannien och Nederländerna, och för knappt två månader sedan gick MyMuesli in i Sverige. Antalet anställda har samtidigt vuxit till över 700.

- Vi gillar landet, det är en bra marknad och människor är medvetna om sin hälsa. Svenskarna kan till och med vara bättre än tyskarna på att spendera pengar på kvalitativ mat. Det är så vi vill positionera oss, som en premiummüsli. Man ska kunna märka skillnaden.

MyMuesli vill ge varje beställare chansen till en personlig mix

Vad har varit er största utmaning hittills?

- Den största utmaningen har varit att hålla takten internt med efterfrågan. När man växer fort är det ganska svårt både med logistiken och organisationen i stort. Vi har haft begränsad kapacitet sedan dag ett och så är det fortfarande.

Butiker gav fler onlineköp

Utöver att sälja müsliblandningarna, som bara består av ekologiska ingredienser, online har företaget totalt 46 butiker där kunderna både kan handla och få inspiration. I Sverige finns för närvarande två butiker, som både ligger i Stockholmsområdet.

Annons

- Fortfarande spenderas 90 procent av alla pengar offline och att beställa din müsli på nätet är en sak. Men du kan inte provsmaka. Det var det vi ville möjliggöra med våra butiker. Det vi märkte när vi öppnade den första butiken var att fler också kände sig trygga med att beställa från hemsidan. Överallt där vi har öppnat butiker har antalet onlinebeställningar ökat också.

Hur viktig är e-handeln?

- E-handeln är fortfarande den viktigaste delen sett till omsättning. Det är där vi startade och det är den enda kanalen där vi kan kundanpassa müslin. I butiker och hos återförsäljare säljer vi de färdiga blandningarna.

Mixar fram alternativ med hjälp av data

Så småningom insåg Hubertus Bessau och hans kollegor att alla kanske inte ville välja mellan 80 ingredienser och de började därför erbjuda ett femtiotal färdigmixade müslialternativ. Eftersom Mymuesli sitter på ett stort underlag av data vet de vilka kombinationer som är mest populära.

Hur många mixar sin egen variant?

- De flesta av våra nya kunder vill mixa sin egen müsli, nästan hälften gör det vid sin första beställning.

Totalt sett menar Hubertus Bessau att MyMuesli erbjuder över 566 kvadriljoner möjliga müslikombinationer av till exempel frön, nötter och frukt.

- Vi ska hålla på åtminstone tills vi har sålt alla minst en gång, lovar han.

Annons