När köpen minskar är det näthandeln som säljer bäst

Hemelektronikkedjan Best Buys försäljning sjönk med 2,6 procent under julhandeln. Men trots sviktande siffror kan man glädjas åt att e-handeln fortsätter att leverera. Försäljningen på Bestbuy.com ökade med 23,5 procent jämfört med förra året, och stod för mer än en tiondel av den totala försäljningen.

Julhandeln, som pågick under perioden 3 november till 5 januari, gick inte riktigt som Best Buy hade hoppats. Men även om den totala försäljningen sjönk med 2,6 procent fortsätter kedjans e-handel att gå som tåget.

Under julhandeln genererade deras onlineförsäljning 1,32 miljarder dollar. En ökning med 23,5 procent jämfört med förra året och näthandeln stod för 11,5 procent av den totala försäljningen under perioden.

Annons

Tillväxten på nätet beror främst på att trafiken ökat den senaste tiden, men också på att besökarna spenderar allt mer. Best Buys satsning på prismatchning ska dock ha påverkat årets lite sämre resultat.

– Det är absolut nödvändigt för oss att leva upp till våra kundlöften, ett av dem är att erbjuda kunderna konkurrenskraftiga priser. Den här investeringen i prissättningen gav oss dock en högre kostnad än väntat, säger Hubert Joly, vd och koncernchef för Best Buy.

Satsningen fortsätter

Han påpekar också att man förväntar sig att nettoförlusten kommer att vara mellan 1,75 till 1,85 procent större under det fjärde kvartalet, jämfört med föregående år. Då rapporterades en förlust på 409 miljoner dollar.

Julhandelns resultat har dock gjort att man nu kommer att fortsätta sin satsning på nätet och förbättra både BestBuy.com, samt deras multikanalupplevelse. En stor del i den satsningen innebär också att förbättra marknadsföringsstrategin och sin effektivitet.

Bland annat har man redan satsat på produktrekommendationer på sajten, och under andra kvartalet 2013 bytte man ut sin tio år gamla sökmotor, där den nya ska ge mer relevanta sökresultat. De åtgärderna har däremot inte börjat leverera till fullo riktigt ännu.

– Vi blev utkonkurrerade när det gäller onlinemarknadsföring på grund av vårt systems förmåga när det gäller personalisering. Det här året kommer tidigare investeringar att på allvar hjälpa oss konkurrera med andra e-handelsjättar som Amazon, säger Sharon McCollam, vice vd och ekonomichef för Best Buy.

 

Annons

Källa: IR, Press

Annons