Annons

Nästa för Instagram Shopping - betalningar direkt i appen

Nästa för Instagram Shopping - betalningar direkt i appen

2018-05-04 08:05

Betalningar är nu live på vissa marknader.

Häromdagen kunde vi berätta om hur de svenska e-handlarna hyllade Instagram Shoppings intåg i Sverige. Det sociala bildnätverket tillåter nu svenska e-handlare att sälja direkt i sitt flöde, där de kan sätta små länkade prislappar på produkterna som visas upp.

LÄS ÄVEN: Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

Funktionen har dock förstås funnits i USA tidigare, en marknad som ofta får nya funktioner först. Nu rapporteras det om ytterligare en utveckling för Instagram, nämligen betalningar.

Även om Instagram Shopping nu hyllas av svenska e-handlare så finns det mer att göra på e-handelfronten för det sociala nätverket. De prislappar man nu kan slänga upp på bilderna leder fortfarande i slutändan ut ur appen och in på e-handlarens egen sajt.

Pilottestar ny funktion

Instagram verkar nu vilja hoppa över detta steg och låta kunderna stanna inuti appen och genomföra sin betalning direkt. Enligt tidningen TechCrunch så ska Instagram nu ha öppnat för betalningar direkt i appen för vissa företag.

Annons
Annons

Ett av dessa ska tydligen vara restaurangbokningsappen Resy, som nu kan sälja sina tjänster utan att kunderna behöver lämna Instagram. Den här typen av tjänster, bokningar och biljetter, verkar vara de första som kommer att erbjudas möjligheten att ta emot betalningar direkt i appen. Det är dock förstås inte omöjligt att betalningar sedan integreras i Instagram Shopping, alltså blir tillgänglig för e-handlare.

USA och UK har fått funktionen

Instagram har tidigare flörtat med denna idé men nu verkar den alltså vara på väg att rullas ut på bred front. Enligt TechCrunch så ska många Instagram-användare i USA och vissa i Storbritannien nu ha fått möjligheten att lägga in sina betaluppgifter i appen, så att de sedan kan shoppa loss utan att lämna det sociala nätverket.

Huruvida denna utveckling är bra eller dålig för e-handlare återstår att se. Instagram kommer med största sannolikhet att ta betalt för transaktionerna, som sker i deras nätverk, men samtidigt kommer förmodligen friktionen att minska och konverteringen att öka.

De nya betalfunktionerna i Instagram ska vara baserade på Facebook Payments.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Annons
Annons
Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

En till stor e-handlare hoppar på AR-trenden

En till stor e-handlare hoppar på AR-trenden

Sålt växthus i 32 år - ska nu sälja via Augmented Reality.

Annons
Annons
EU röstade ja till starkt kritiserad ny upphovsrättslag

EU röstade ja till starkt kritiserad ny upphovsrättslag

Som kan bryta mot befintlig lagstiftning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta