Nästa matjätte ger sig på leverans till kylskåpet

Får en timme på sig att ta sig in i kundens hem.

Redan för ett och ett halvt år sedan bestämde sig ICA, PostNord och den digitala låstjänsten Glue, för att tillsammans lansera en tjänst som gjorde det möjligt för kunden att få sin matleverans hela vägen in i kylskåpet.

Hur populär satsningen har blivit hittills har inte direkt avslöjats, men nu står det klart att fler aktörer tittar på liknande upplägg. I USA är nämligen matjätten Walmart på gång med leveranser till kylskåpet, i vad som verkar vara företagets senaste drag för att konkurrera med Amazon.

Annons

Testas i Silicon Valley 

Upplägget kommer av allt att döma likna den svenska motsvarigheten; Walmart tar hjälp av det digitala låsföretaget August Home och får en kod som går att använda för att komma in i kundens hem under en timmes tid. Enligt ett pressmeddelande utgörs satsningen till en början av ett test som kommer att äga rum i valda hushåll i Silicon Valley. Leveransen hanteras av "last mile delivery"-tjänsten Deliv, vars VD vi intervjuade i våras.

Samtidigt ligger inte Amazon på latsidan när det kommer till att serva amerikanernas livsmedelsbehov. Enligt Reuters har e-handelsjätten nyligen inlett ett nytt restaurangsamarbete med mattjänsten Olo, som bland annat låter kunderna beställa från Chipotle och Applebee’s.

Annons