Annons

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

2019-06-26 07:00

Betala med ansiktet.

De flesta har vid det här laget hört om e-handelsjättens kassalösa butikskoncept Amazon Go, och vi har vid flera tillfällen berättat om olika utmanare.

Bland annat har Microsoft och den amerikanska butikskedjan Kroger tillsammans skapat en egen version "Scan, Bag, Go". Vi har även sett en svensk aktör, Panini Internazionale, öppna fyra butiker med Paninis så kallade “Grab-and-Go”-koncept. Den sista versionen fungerar genom att kunderna skannar varans QR-kod med mobilen och betalar för den i Paninis app med hjälp av Mobilt BankID.

Det vi senast rapporterade om i ämnet handlade om Robert Ilijason och hans Näraffär som nu bytt namn till The Moby Mart och som planerar att öppna i Sverige igen.

LÄS ÄVEN: Världens första kassalösa butik ska återvända till Sverige

Svensken var först

Det visade sig att trots att man hört mest om Amazon Go - så var de inte först på marknaden med idén om en obemannad butik. Robert Ilijasons Näraffär, världens första obemannade kassalösa butik, lanserades 2016 och e-handelsjätten öppnade sin första Amazon Go-butik 2018. 

Det var den historie-lektionen, och nu till det senaste. 

Carrefour, en av världens största detaljhandelskedjor grundat i Frankrike 1958, meddelar att de har tagit det obemannade och kassalösa butikskonceptet till nästa nivå.

Annons
Annons

Alla tidigare nämnda koncept gick ut på att kunden både skannade varorna och betalade för dem med mobilen. Amazon Go använder mobilen vid ingången, men efter det sköter butiken resten.

Sensorer registrerar rörelser

Nu vågade Carrefour utmana dagens teknik ännu mer än sina konkurrenter, och skapade en kassalösbutik som låter kunden betala med endast sitt ansikte, det rapporterar PSFK. Den franska kedjan blir på så sätt en riktig konkurrent till Amazon Go som idag redan har flera fungerande butiker.

Som kund går man bara in i butiken och plockar det man vill ha, utan att skanna några streckkoder. Samtidigt skannas och registreras kundens alla rörelser av kameror och sensorer i butiken. När man är klar avslutas shoppingrundan med att kundens ansikte skannas och betalning sker.  

I Massay, en kommun i de centrala delarna av Frankrike, har Carrefour sitt huvudkontor och där pilottestas just nu företagets nyaste butikskoncept, Flash, som bygger på ansiktsigenkänning. Butiken är på cirka 50 kvadratmeter och har 1 300 artiklar i sortimentet. 

Än så länge är butiken bara tillgänglig för Carrefours egna anställda, men efter testperioden vill företaget ta flashbutikerna ut i världen. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta