Nätapoteken får kritik för bristande rådgivning

Enligt Läkemedelsverket når många svenska nätapotek inte upp till de krav som ställs.

Vi har de senaste månaderna kunnat rapportera om en fortsatt stark försäljningstillväxt för både renodlade nätapotek, som Apotea, och för de traditionella apotekens tillvaro på Internet. Men även om allt fler verkar uppskatta att beställa hem sina läkemedel framför datorn är alla inte lika nöjda med utvecklingen.

I en artikel i Svenska Dagbladet larmar nämligen Läkemedelsverket om att många svenska apotek inte lever upp till de krav som ställs om rådgivning till kunderna - det vill säga samma krav som ställs på fysiska apotek.

Annons

Inledde tillsynsärenden mot nio apotek

När Läkemedelsverket i höstas gick igenom hur bra olika apotek var på att ge kunderna råd och individuell information på nätet visade det sig enligt SvD att “endast ett fåtal aktörer levde upp till en strikt tolkning av kraven”.

- Säg att man exempelvis har beställt bisfosfonat för benskörhet. Då är det viktigt att veta om att man måste sitta upp när man tar medicinen för annars kan det påverka halsen, säger säger Anna Beckman Gyllenstrand, läkemedelsinspektör på Läkemedelsverket, angående de möjliga konsekvenserna för konsumenterna.

I höstas ska Läkemedelsverket ha inlett tillsynsärenden mot totalt nio stora distansapotek. Sex av dem är nu avslutade.

Annons