Annons

Nätbutik BF-ökade med 2254% - fick 300 order första kvarten Dennis Maglić

Nätbutik BF-ökade med 2254% - fick 300 order första kvarten

2018-11-29 07:00

Kom upp i två månaders försäljning på en dag.

När det blev dags att planera årets Black Friday-kampanj ville inte Dennis Maglić spara på krutet. Han bestämde sig för att i hans e-handel, som har samma namn som honom själv, skulle kunderna kunna beställa från hela sortimentet med 50 procents rabatt.

Och det var uppenbarligen ett lyckat drag. Redan den första kvarten, det vill säga de första 15 minuterna efter midnatt, kom 300 order in till nätbutiken.

"Ville chocka med vårt erbjudande"

När Black Friday väl var över hade Dennis Maglić fått in en bra bit över 3 000 order. Försäljningen för dygnet hade då nått den nivå som företaget normalt sett kommer upp i under två månader.

- Kunderna var både förvånade och glada för de känner att de gör ett riktigt kap, eftersom vi inte valt ut specifika varor som vi vill bli av med utan ger samma rabatt på allt. Vi ville verkligen chocka med vårt erbjudande för att få genomslag i bruset av tusentals erbjudanden, säger Dennis Maglić i ett pressmeddelande.

Exakt vad det motsvarar i kronor och ören går e-handlaren inte ut med. Men med tanke på att företaget förra året omsatte över 27,5 miljoner kronor, handlar det knappast om några småsummor.

Annons
Annons

Ökade konverteringen med 400 procent

Jämfört med löningshelgen i oktober ska Black Friday-helgen hos Dennis Maglić ha inneburit en försäljningsökning på 2 254 procent och en omsättningsökning på 1 633 procent. Konverteringen ska samtidigt ha förbättrats med över 400 procent.

Enligt Dennis Maglić var det ett lyckat koncept att inte satsa fullt ut på Black Week, utan att fokusera de bästa erbjudandena till huvuddagen Black Friday.

- Vi hade lite olika deals under veckan men väntade med den bästa dealen tills på fredag eftersom vi tycker att det är viktigt att hålla i traditionen med Black Friday och att ha det på en specifik dag. Att bredda det för mycket kan göra att det känns tjatigt och inte får ett lika stort genomslag när det väl gäller.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Annons
Annons
Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

Ska stävja Zalando och Boozt.

Fracklagret:

Fracklagret: "De flesta butiker bara gnäller på e-handel"

Nischad e-handel passerar 3 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

ICA-handlare lämnar PostNord - <nobr>e-handeln</nobr> blev för tuff?

ICA-handlare lämnar PostNord - e-handeln blev för tuff?

"Har valt att prioritera sin yta på annat sätt".

ICA satsar digitalt - 200 tjänster försvinner

ICA satsar digitalt - 200 tjänster försvinner

Ska rekrytera ny kompetens.

Efter Systembolagets hot - nu slår nätvinhandlarna tillbaka

Efter Systembolagets hot - nu slår nätvinhandlarna tillbaka

"Inte möjligt att införa ett förbud i Sverige".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta