Nätbutiken Miniroom.se har tagit stora kliv på kort tid

Redan under sitt första år har barn- och babybutiken, Miniroom.se, gått från ett rum på 10 kvadratmeter till en omsättning på 6 miljoner kronor. Man har även tagit fram en egen kollektion med dockor, kuddar samt filtar, och nyligen blev det lite extra guldstänk över tillvaron.

I oktober 2013 lanserades Miniroom.se, en e-handelssajt med inriktning på barn och baby. Målet var att skapa en butik med fokus på genuina skandinaviska varumärken, design och kvalitet. Företaget grundades av Jenny Wikman, 29 år, i ett rum på 10 kvadratmeter, sedan dess har det hänt en hel del.

– Det är nästan så att jag får nypa mig själv i armen. Vi har vårt första år omsatt cirka 6 miljoner kronor med ett resultat på drygt 1 miljon kronor, något som är unikt för branschen vi verkar i, säger Jenny Wikman.

Annons

Något som innebär att man fått lämna det lilla rummet för ett riktigt lager med godsmottagning, palldragare och personal.

– Vi har också tagit fram en egen barnkollektion och kontrakterat över 100 återförsäljare i tre världsdelar, allt på mindre än ett halvår, säger Jenny Wikman.

Två guldplatser

2015 ligger fokus på tillväxt, ökade vinstmarginaler och beräknad årsomsättning för andra året landar på 10 miljoner kronor. Framgången har inte heller gått obemärkt förbi

När man i förra veckan utsåg vinnarna i Guldstänk 2015 i Västerås Konserthus, kammade Jenny med sitt Miniroom.se hem förstaplatsen i två kategorier. Årets nystartare” och ”Årets marknadsförare”.

– Jag är otroligt glad och tacksam över att ha vunnit dessa priser i prestigefulla Guldstänk. Jag hade inte ens vågat drömma om vinst i två kategorier. Att bli uppmärksammad på det här sättet är ett kvitto på att även andra tycker att det vi gör är bra, säger Jenny Wikman.

Annons