Nätbutiken Miss Skinny visade sig vara en PR-kupp

Under de senaste dagarna har nätbutiken Miss Skinny väckt stark kritik i landet. På sajten kunde man läsa att de endast skulle sälja kläder i storleken ”size zero” med sin slogan ”Do you fit in?”. I går visade det sig att det hela var en pr-kupp skapad av Riksföreningen mot ätstörningar.

Under den senaste veckan har det varit en hel del rabalder över den påstådda nätbutiken Miss Skinny. På sajten kunde man läsa att de skulle slå upp portarna till butiken under torsdagen, och att de endast skulle sälja kläder i storlek 32, så kallat ”size zero”.

Förutom deras slogan ”Do you fit in?”, kunde man läsa en text där de förklarar att kompromisser aldrig har en plats när det kommer till mode, att de aldrig tänker be om ursäkt och att de säger adjö till det normala. Och reaktionerna lät inte vänta på sig.

Annons

”Är det här ett skämt? Ni är bland det vidrigaste jag sett och Fyfan vad vidriga ni är, vem kom på detta idiotiska koncept? Du borde skämmas!, är några av kommentarerna på Miss Skinnys Facebooksida.”

Ett flertal radio och tv-profiler gav också sin syn på saken. Bland annat Kitty Jutbring och Karin ”Kakan” Hermansson, som närmast var programledare under castingen i Idol.

– Det här handlar om att det faktiskt kommit ett äckligt företag som riktar sig mot en ätstörd skara, en ganska stor sådan. Det här är så jävla stört. Vad tycker ni? Tycker ni det här är fräscht eller vidrigt?, skriver Karin Hermansson på sin blogg.

Vill skapa debatt

Det hela visade sig dock vara en pr-kupp. Sajten är skapad av Riksföreningen mot ätstörningar för att uppmärksamma att modeindustrins utveckling går åt fel håll.

Misstankar om att det hela skulle ha varit en pr-kupp har funnits sedan sajten lanserades och igår skickade Frisk och Fri, Riksföreningen mot ätstörningar, ut ett meddelande

"I 30 år har vi på Frisk & Fri arbetat mot ätstörningar, för ett samhälle där alla är fria att vara sig själva. Men det går för långsamt. Vi lanserade Miss Skinny för att uppmärksamma åt vilket håll utvecklingen går. Vi måste börja prata om det här. I samband med detta presenterar vi en märkning för modeindustrin. För sannare skönhet. Ätstörningsproblematiken är komplex; allt handlar inte om skeva ideal. Men de bilder vi utsätts för varje dag driver utvecklingen åt fel håll. Modeindustrin måste ta sitt ansvar, och vi måste ta vårt. Det här är ett sätt att starta en debatt, men också en dialog."

Källa: Metro (1, 2)

Annons
Annons