Nätbutiken som vill få dig att äta upp datorn

I fredags lanserades en ny e-handel där allt cirkulerar kring det svarta guldet från lakritsroten.

I januari 2013 lanserades Lakritsroten.se, en webbvariant av den populära godisbutiken på Sveavägen i Stockholm. Butiken brinner för lakrits i alla dess former och visionen är mycket stor med tanke på den nischade produkten. Laktritsroten skulle dock förstås hävda att möjligheterna med lakrits är oändlig.

Den fysiska butiken gick som sagt ut på nätet 2013 men den första webbutiken var man inte nöjd med.

Annons
Annons

- Tanken med sidan från början var helt enkelt att kunna erbjuda våra kunder som inte hade möjlighet att ta sig till butiken i Stockholm att handla online. Under tiden upptäckte vi att sidan blev allt mer populär vilket självklart var kul. Dock så kände alla, både kunder och vi på Lakritsroten att sidan inte var optimal – dvs krångliga menyer, jobbiga flöden, tråkiga bilder och långsamma och dyra leveranser. Helt enkelt ingen positiv upplevelse, berättar Erik Dahlén, verksamhetschef på Lakritsroten.

Lakritsroten brinner minst sagt för sina produkter vilket man lätt ser om man tittar in i deras fysiska butik.


Butiken på Sveavägen. Foto: Morgan Ekner (klicka för större bilder)

När vi kontaktade butiken i januari gällande deras e-handel ville de gärna inte prata om den förrän den nya nätbutiken lanserats, vilket skedde nu i fredags.

- Nya sidan är betydligt enklare och tydligare. Vi har analyserat populära sökord och byggt menyerna efter dessa – för att möta efterfrågan och önskemålen från kunderna. Idag kan man söka produkter efter sorter, smaker, länder, varumärken, matlagning, bakning med mera. Fokus har hela tiden varit enkel och friktionsfri, säger Erik Dahlén.

Eftersom det handlar om en sådan djup kärlek till produkterna, och lakritsen, behöver man givetvis förmedla detta även på nätet.

Stort fokus på innehåll

Redaktionell och inspirerande e-handel blir allt mer populärt, ofta bland modehandlare, men är förstås även viktigt i smala nischer som exempelvis delikatessprodukter, där den djupa kunskapen om produkterna måste kunna förmedlas.

Erik säger att man vid designen av den nya sidan jobbade mycket med innehållet.

Annons
Annons

- Lakritsroten.se ska bli mötesplats nummer ett inom lakrits. Här ska man få så mycket inspiration att man nästan väljer att äta upp datorn, berättar Erik, var ledorden under designfasen.

En del av inspirationen ska vara en receptsida för allt möjligt man kan laga med lakrits. Samtliga dagliga mål som frukost, lunch och middag ska tydligen kunna förgyllas med lakritsroten.

- En nyhet är att vi nu har en egen receptsida, där nya trendiga lakritsrecept med härliga bilder släpps varje vecka. Vidare har vi utvecklat en smakmolekyl till varje unik lakritsprodukt, som visar och förklarar hur varje liten lakrits smakar. Vi hoppas och tror att detta gör det enklare att hitta det man söker, vågar testa nya produkter och använda lakrits ännu mer än vad vi gör idag, säger Erik Dahlén.

Det är bara fantasin som sätter gränserna

Majoriteten av försäljningen skall idag ta plats i den fysiska butiken men i och med den nya e-handeln hoppas man på en mer jämn fördelning mellan webben och offline.

Vill nå ut internationellt

Även om fokus för den nya e-handeln först och främst är Sverige så hoppas man inom kort hitta ett prisvärt alternativ för kunder i andra länder.

- Vidare finns många intressanta idéer hur man kan integrera fysiska butiker och e-handeln på ett smart sätt som gör det enklare för kunderna – logistiken kommer att bli den stora frågan, säger Erik.

E-handeln och hemsidan representerar förstås butiken och nu står Lakritsroten inför en till fysisk butik i centrala Stockholm, som skall öppnas till hösten. Vilket lär driva ännu fler lakritsfantaster till deras nya inspirerande nätbutik.

Om den nya e-handeln gör dig sugen att börja knapra på datorn får du själv bedöma på Lakritsroten.se. Faller den dig inte i smaken kan du alltid testa lakritslimpa med lakritssmör till frukost.

 

På huvudbilden:
Kristina Dahlén, inköpare & dekoratör,
och Erik Dahlén, verksamhetschef.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!