Nätbutiker döljer sina kunders dåliga recensioner

Danska nätbutiker betalar Trustpilot för att endast visa de bästa recensionerna och omdömena på sina sajter.

Enligt den danska tidningen Søndagsavisen filtrerar flera danska nätbutiker bort sina kunders sämsta recensioner på sina egna sajter. En tjänst som de köpt av omdömessajten Trustpilot och som ger e-handlarna möjligheten att filtrera bort de recensioner som de inte vill ska synas i butiken.

Alla recensioner, bra som dåliga, syns fortfarande på Trustpilot men inte i själva butikerna. Något som kan vara ett brott mot marknadsföringslagen enligt Forbrugerombudsmanden, Danmarks motsvarighet till konsumentombudsmannen.

Annons

– Det påverkar ett affärsbeslut, och om du gör det på felaktig eller vilseledande grund, faller det under paragraf tre i marknadsföringslagen gällande bedrägeri, säger Mette Saabye Maaløe vid Forbrugerombudsmanden till Søndagsavisen.

Inget fel enligt Trustpilot

Enligt flera studier ska danskarna sätta stor tilltro till användarrecensioner och de ska spela en stor roll när det är dags att trycka på köpknappen. Men Trustpilot anser inte att det rör sig om bedrägeri och säger att det är helt naturligt att nätbutikerna endast vill visa upp de bästa recensionerna.

– Vi ställer som krav att kunden ska kunna se den genomsnittliga poängen, antalet recensioner och att det rör sig om utvalda omdömen. Så vi anser faktiskt att konsumenten får tillräcklig information. Om de sedan vill dyka ner i de sämre recensionerna kan de besöka Truspilot där de alltid är synliga, säger Mathilde Lykke Bülow, pressansvarig för Trustpilot till Søndagsavisen.

Annons