Nätbutiker får det svårare att synas hos Amazon

Amazon gör det nu svårare att driva en egen nätbutik och ändå nå nätjättens kunder.

Vill du synas hos Amazon är det bäst att vara säljare på marknadsplatsen när nätjätten nu stänger möjligheten att annonsera med bild.

Amazon meddelar att deras annonsprodukt Product Ads kommer stängas ner den sista oktober i år. Product Ads gjorde det möjligt för de som inte ville bli en säljare hos Amazon att ändå nå den enorma kundbas som nätjätten sitter på.

Annons

Du kunde helt enkelt annonsera vid sökningar hos Amazon och synas med produktbild och länk till din externa butik.

Uppmanar att bli säljare

Nu stänger Amazon denna möjlighet i vad som ser ut att vara ett försök att locka fler att bli säljare. De uppmanar nämligen Product Ad-kunder att bli Amazon-säljare och därigenom kunna annonsera med Sponsored Ads. En liknande annonsprodukt men för produkter som finns på Amazons marknadsplats.

Det andra alternativet är en ny tjänst man kommer lansera kallad Amazon Text Ads som är deras nya klickbaserade annonstjänst. Som namnet antyder ingår dock inte någon bild och listningen är gissningsvis mindre attraktiv.

Utöver att locka fler till Amazons plattform, istället för att sälja via egen nätbutik, så kan ändringen även vara ett försök att hålla Google borta. Google ska nämligen använt Amazons annonsprodukt för att få en inblick i marknadsplatsen och kunderna. Den nya annonsprodukten Text Ads förväntas stänga denna möjlighet.

Annons