Nätet hjälper möbelkedjan Mio på en svag marknad

Den svenska möbelhandeln har haft några tuffa år men Mio är en aktör som gått mot strömmen. Även i år räknar möbelkedjan med vinst. Delvis tack vare kedjans närvaro på nätet.

Mio hade ett tufft 2008 men lyckades vända den negativa trenden. Och till skillnad från många andra aktörer i branschen har man under de senaste fem åren växt med 28 procent.

Man har även öppnat nya butiker under det senaste året och även i år visar man än så länge en tvåsiffrig tillväxt, det samtidigt som vinsterna ökar.

Annons

– Möbelbranschen som helhet står still och vi knaprar marknadsandelar. Det är få aktörer i branschen som tjänar pengar. Det är vi, Ikea och Jysk, säger Mios VD, Björn Lindblad till Dagens industri.

Lokala butiken får förtjänsten

En del av den framgången ska delvis bero på Mios närvaro på nätet, även om man ännu inte lanserat sin nya centraliserade e-handel vad vi kan se. Kunden kan idag beställa på nätet från sin lokala butik som sedan hör av sig till kunden för att stämma av ordern och avsluta beställningen.

De lokala butikerna tar alltså hand om beställningarna och ska också få ta del av hela förtjänsten från försäljningen på nätet. Det spekuleras i att Mio kommer att lansera sin nya e-handel i höst, och det verkar som att man då kommer att behålla modellen där de lokala butikerna tar hand om förtjänsten.

En modell som påminner en del om den Klockmäster använder sig av i sin e-handel.

– Vi tycker att hela affären ska landa i butiken, det ska inte bli någon konkurrens mellan Mio centralt och den lokala butiken, säger Björn Lindblad.

När kunden lägger en order kommer postnumret bestämma vilken butik som får försäljningen.

 
Källa: DI

Annons
Annons