Annons

Nätet står för 6 procent av den globala detaljhandeln

Nätet står för 6 procent av den globala detaljhandeln

2015-01-02 08:19

Den globala detaljhandelsförsäljningen, on- och offline, kommer under 2014 att landa runt 22,5 biljoner dollar. Det enligt en rapport från analysföretaget eMarketer som samtidigt visar att e-handeln står för drygt 6 procent av den totala detaljhandeln med en försäljning på 1,3 biljoner dollar.

Analysföretaget eMarketer har släppt sin allra första prognos för den globala detaljhandelsmarknaden där man räknar in försäljningen både on- och offline. Och enligt dessa beräkningar kommer detaljhandelsförsäljningen världen över att nå 22,5 miljarder dollar under 2014.

E-handeln kommer att stå för 5,9 procent av den totala detaljhandelsmarknaden med en försäljning på 1,3 biljoner dollar. Något som innebär att den e-handelsprognos som eMarketer släppte i början av året inte riktig slog in, men man ser ljust på framtiden.

eMarketer har nämligen även räknat fram att näthandeln kommer att öka sin andel till 8,8 procent, 2,5 biljoner dollar, lagom till 2018. Ett år då den totala detaljhandeln väntas öka med 5,5 procent jämfört med 2014 till 28,3 biljoner dollar.

Kina, en jätte på tillväxt

Kina och USA är idag de överlägset största e-handelsmarknaderna och stod tillsammans för 55 procent av den globala e-handeln under 2014. Kinas tillväxt under de kommande fem åren kommer dock att öka klyftan mellan de båda länderna.

Kina kommer att stå för 40 procent av den globala e-handeln med en omsättning som kommer att överstiga 1 biljon dollar år 2018. USA kommer att behålla sin andraplats även 2018 med en nätförsäljning runt 500 miljarder dollar. Storbritannien landar på en tämligen avlägsen tredjeplats och kommer att stå för drygt en fjärdedel av den siffran.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta