Nätet står nu för 28 procent av julklappsinköpen

Med fem dagar kvar till julafton har svenskarna e-handlat julkappar för 5 miljarder kronor, en ökning med 25 procent. Trots det verkar lugnet råda hos brevbärare och postombud.

PostNords ursprungliga prognos som förutspådde att svenskarna skulle shoppa julklappar för 5,4 miljarder kronor på nätet ser ut att stämma ganska väl. I alla fall enligt en ny undersökning som TNS Sifo gjort på uppdrag av PostNord, och omfattar drygt 2 000 personer i TNS Sifos webbpanel.

Undersökningen genomfördes den 18 och 19 december och fram till i lördags hade svenskarna e-handlat julklappar för 5 miljarder kronor, vilket är 25 procent mer än vid samma tidpunkt 2014.

Annons

– Allt fler svenskar vet att de kan kapa julstressen genom att sitta hemma och beställa sina julklappar i lugn och ro. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm.

Fem minuters väntetid

Enligt undersökningen har varannan konsument e-handlat julklappar i år, och framförallt är det de mellan 30 och 49 år som handlat online. Två av tre i den åldern har köpt minst en julklapp på nätet.

Samtidigt har e-handelns andel av den totala julhandeln ökat från 25 procent 2014 till 28 procent 2015. Men trots ökningen verkar det inte som att det råder lika högt tryck nu som efter Black Friday.

Inte heller verkar det vara samma kaos ute hos landets postombud som tidigare år. Enligt PostNord har väntetiderna på att få ut sina paket på ett utlämningsställe i genomsnitt varit mindre än fem minuter.

– Det har varit en mycket bra jul ur ett leveransperspektiv. Vädret har varit gynnsamt och de förstärkningar vi gjort i utlämningssättet har gett effekt. De sista dagarna före jul kör våra chaufförer ut hundratusentals paket till våra företagskunders butiker och våra 1600 postombud samtidigt som brevbärarna delar ut mängder av julklappar, säger Anders Holm.

Annons