Näthandeln återhämtade sig efter sommarens torka

E-handeln på de brittiska öarna verkar ha hämtat sig efter sommarhettan. Juli månad var den sämsta på flera år men i augusti var återigen tillväxten tvåsiffrig. Samtidigt växte m-handeln med 133 procent och den genomsnittlige kundkorgen ökade även den.

E-handelns tillväxt i Storbritannien stannade på blygsamma 9 procent för juli månad 2013, jämfört med samma månad förra året. Det var den svagaste tillväxtökningen sedan januari 2010.

Men för augusti månad ser det betydligt bättre ut, och efter sommarens värmeböljor ökade tillväxten med 18 procent jämfört med augusti månad 2012.

Annons

Samtidigt fortsätter den brittiska m-handeln att frodas. Under augusti månad ökade m-handeln med hela 133 procent jämfört med samma period 2012. En annan glädjande nyhet är också att den genomsnittliga kundkorgen ökat med 5 pund.

– Konsumenternas förtroende är på väg tillbaka samtidigt som ekonomin visar tecken på förbättring. Värdet i de genomsnittliga kundkorgarna ökade och särskilt inom segmentet kläder såg man en stark tillväxt. Efter en mindre bra juli månad har vi i augusti sett en återgång till de nivåer av tillväxt som vi har vant oss vid från detaljhandeln på nätet. Det har till och med överträffat tillväxtprognosen med 3 procentenheter, säger Chris Webster, Head of Retail Consulting and Technology på Capgemini.

Britterna satsar på hemmet

Men det var inte bara kläder som britterna shoppade. Bäst tillväxt var det inom hem och trädgård, en kategori som ökade med 25 procent jämfört med augusti 2012. Andraplatsen delade elektronik med kläder, två kategorier som båda ökade med 18 procent.

Totalt sett för årets åtta första månader har den brittiska e-handeln ökat med 15 procent jämfört med samma period 2012.

– Efter en svag utveckling under juli återhämtade sig den brittiska e-detaljhandeln förra månaden med en fördubblad försäljningstillväxt. Mycket tack vare den starka utvecklingen inom elektronik samt hem och trädgård. Två traditionellt starka kategorier eftersom många konsumenter lägger pengar på sina hem och trädgårdar under augusti, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

 

Källa: Press

Annons

Annons