Näthandeln gör att allt fler hamnar hos Kronofogden

E-handeln ökar, det vet vi. Men det gör även antalet svenskar som hamnar i Kronofogdens register. Och enligt Kronofogden är det just näthandeln som har en stor del i det. Mycket tack vare otydliga och krångliga avtalsvillkor.

Allt fler hamnar i kronofogdens register efter att ha handlat på nätet enligt en undersökning som Sveriges radio har gjort. Under de senaste två åren har antalet krav från e-handelsföretag till Kronofogden ökat drastiskt. Från drygt 50 000 till 70 000 per år, en ökning med hela 40 procent.

Något som till stor del beror på att köpeavtalen är svåra att förstå. Oklara förfallodatum, fakturor som saknar inbetalningskort och avgifter som tillkommer är några av de problem som Kronofogden lyfter fram.

Annons

– De är väldigt otydliga exempelvis på frågan om när det förfaller för betalning och det är en väldigt viktig sak att veta. Är det så att det räcker med att jag väntar till nästa lön, eller måste jag betala tidigare, säger Jan Åkerlund, chef för Kronofogdens förebyggande verksamhet.

Samarbete har inletts

En av de som råkat illa ut är 24-åriga Oskar som gör de flesta av sina inköp på nätet, och som så många andra väljer han ofta att betala med faktura och gärna på avbetalning. Ett betalsätt som blivit väldigt populärt i Sverige under de senaste åren.

– Alltså det har blivit så nu när man inte har tjänat så pass mycket. Om det är ett bra pris och jag vet att den här varan kommer att ta slut snart, då köper man på avbetalning, säger Oskar som egentligen heter något annat.

Bland annat köpte Oskar I somras en tandblekningspenna på nätet, något han trodde var på avbetalning. Men det visade sig att han hade fel och när fakturan på hela beloppet sen damp ner i brevlådan kunde han inte betala. Tandblekningspennan som från början kostade 134 kronor är nu uppe i över 1 000 kronor efter ränta och avgifter.

– Alltså jag förstod själva villkoren när det gäller vad du ska betala och så, men inte hur mycket det skulle bli efteråt, säger Oskar.

Det här är något som givetvis inte gynnar vare sig e-handeln eller dess konsumenter, och för att komma till rätta med problemet har representanter för e-handeln och Kronofogden nu inlett ett samarbete. Tanken är att man ska se över reglerna för näthandeln och göra dem tydligare för konsumenterna.

Källa: Sveriges Radio

Annons

Annons