Näthandeln i Indien växer så att det knakar

Trots en långsam ekonomisk tillväxt och stigande inflation växer Indiens näthandel i rasande fart. Under 2013 ökade e-handeln med 88 procent i landet och omsatte totalt 16 miljarder dollar. Och snart kan landet på allvar öppna upp för utländska investeringar och e-handlare.

Det ekonomiska klimatet i Indien är tufft för tillfället, men det verkar inte påverka landets e-handel. Enligt Indiens branschorganisation, Assocham, växte näthandeln med hela 88 procent under förra året och uppgick till 16 miljarder dollar.

Förutom elektronikprylar, kläder, smycken och accessoarer hade även böcker, skönhetsprodukter och parfymer, samt babyprodukter ett rejält uppsving under 2013.

Annons

– Den ökande Internetpenetration och tillgången till fler betalningsalternativ ökade e-handeln under 2013, säger Assocham generalsekreterare, DS Rawat.

Indien har också ett ganska okej kundunderlag med en befolkning runt 1,25 miljarder. Av dessa beräknades 150 miljoner ha tillgång till Internet i augusti 2013, och även om allt fler har gett sig ut på nätet de senaste åren, har landet mer att ge.

– Internetpenetrationen i Indien ligger runt 10 procent. Det betyder att näthandlare har stora möjligheter att växa och expandera när Internets framtid ser mycket ljus ut, säger Rawat.

Öppnar för utländska aktörer

De städer som stått för mest e-handel i landet under det senaste året är Bombay, New Delhi och Calcutta. Rent åldersmässigt är det de mellan 26-35 år som shoppar mest på nätet, 55 procent. 35 procent är mellan 18-25 år, och åldersgruppen 36-45 år står för 8 procent av näthandeln. Männen är de som nätshoppar mest, 65 procent, jämfört med 35 procent kvinnor.

Indierna ska tydligen också gilla att göra ett klipp, ju lökigare, desto bättre. Något som lett till att många e-handlare samarbetar med erbjudande- och rabattsajter. Och nu ser det ut som om de inhemska e-handlare på allvar kan få konkurrens av utländska.

Den indiska regeringen, som lagt ett förbud mot utländska direktinvesteringar inom e-handeln, ser nämligen ut att släppa på sina begränsningar. Och enligt vissa rapporter kommer de nya reglerna att börja gälla senast i slutet första kvartalet 2014.

Något jättar som Ebay och Amazon säkert jublar över. Amazon har under en längre tid jobbat för att för att ta sig in i landet med över en miljard invånare och Amazons Global Vice President, Paul E. Misener, har träffat Indiens handelsminister vid ett flertal tillfällen. Man har även på olika sätt försökt kringgå de regler som gäller.

Annons

 

Källor: Times of India, Next Big What

Annons